آیا از نظرمعظم له بیحجابی و بدحجابی علنی گناه کبیره است یا گناه صغیره؟
هر گناهی، از این جهت که نافرمانی خداوند متعال است، کبیره محسوب میشود و لذا گناه کبیره و صغیره نداریم؛ امّا برخی گناهان چون نسبت به سایر گناهان آثار مخرّب دارند، به آن گناهان کبیره گفته میشود و بدحجابی و بیحجابی علنی هم جزو این دسته از گناهان است.
موضوعات مرتبط
آيا چون ما با يك خانم بدحجاب همكاريم؛ دائما در حال گناه هستيم؟ در محل كار، وظيفه ما با خانم بدحجاب كه از همكارمان هست، چيست؟ اگر به امر و نهي ما توجه نكرد چه كار كنيم؟ اثر گناه بدحجابي ايشان متوجه ما نيز هست و بر ما هم اثر بد دارد؟
اگر میتوانید، باید محلّ کار خود را عوض کنید و اگر مجبورید و منجر به بیکاری شما و نظایر آن میشود، کار در همان محل را ادامه دهید، امّا مراقب باشید حرف اضافه، نگاه اضافه و العیاذبالله نگاه شهوتانگیر نداشته باشید که خطرناک است. همچنین رفتاری که گناه او را تایید میکند، از شما سرنزند و در هر صورت اگر تذکر شما تأثیر ندارد، لازم نیست امر به معروف و نهی از منکر کنید و نسبت به او بیتفاوت باشید.
آیا در صورتی که حجاب زن مانتو و روسری به شکل پوشیده باشد و چادر نپوشد اشکالی دارد؟
حجاب مورد نظر و مورد پسند قرآن کریم، چادر است و قرآن، چادر را نشانۀ شخصیت زن میداند. بنابراین حیف است که زنان مؤمن، چادر را که یک میراث ملی و مذهبی است، از دست بدهند و باید بدانند که از دست دادن آن، خسارت دارد.
با خواندن بخش هایی از درس خارج فقه معظمله دیدم که ایشان برای بیحجابی در مقابل محارم محدودیت هایی قائل هستند، امّا متوجه حکم نشدم. آیا ایشان باز گذاشتن سر و گردن و دست ها و پاها تا زانو را که معمولا در عرف مومنین رایج است را غیر شرعی میدانند؟ حدود بیحجابی در مقابل محارم(تمامی محارم)از نظر ایشان دقیقاّ چیست؟
پوشاندن آنچه نوشتهاید در مقابل محارم لازم نیست، امّا به طور کلّی باید رعایت حیا و عفاف بشود و اگر احتمال مفسده برود یا تحریککننده باشد، باید بپوشاند.
به نظر شما برخورد نامناسب و خشن با بانوان درخیابان به بهانه بدحجابی و بازداشت آنها و همچنین متوقف کردن خودروها و جستجوی آنها با همین بهانه جایز است؟
باید طبق قانون عمل شود.
بنده مشغول تحقیق پیرامون بحث حجاب هستم و سؤالی در این باره از حضرت عالی دارم: در قرآن، آیه 31 سورۀ نور، خدواند متعال به تمامی زنان امر نموده است که زینتهای خود را برای نامحرمان آشکار نکنند، جز آن قسمت که طبیعتاً پیداست و با توجه به قسمت «لتَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ» هدف از این کار منحرف نشدن یا جلوگیری از شهوترانی مردان است. در این آیه و در هیچ جای قرآن، نشانی از پوشاندن موی زنان نییست. چگونه شما پوشاندن موی سر را برای زنان واجب میدانید؟
در قرآن کریم بیش از بیست آیه به طور مستقیم راجع به حجاب و عفاف وجود دارد و از چندین آیه از آن آیات، استفاده میشود که حجاب سر و بدن، هر دو واجب است. امّا شما باید توجه داشته باشید که احکام فقهی و حکم حلال و حرام افعال، صرفاً از چند آیه یا چند روایت، استخراج نمیشود؛ بلکه فقها، پس از عمری مجاهدت علمی و طیّ مقدمات فراوان، از مجموعۀ قرآن، سنت، عقل و اجماع، حکم فقهی یک فعل را اجتهاد میکنند و به کسانی که خود مجتهد نیستند ارائه میکنند. نظیر پزشک که پس از چندین سال تحصیل و مطالعه، داروی یک بیماری را تشخیص میدهد و به مردم معرفی مینماید.
بنابراین شما اگرعلاقهمند به تحقیق در مسائل شرعی و فقهی هستید، باید مقدمّات علمی آن را بیاموزید و تحقیق خود را از راه صحیح آن به سرانجام برسانید و اگر فرصت تحصیل علوم دینی را ندارید، چارهای نیست، جز اینکه در احکام شرعی فرعی، طبق نظر مجتهدین جامعالشّرایط که کارشناسان علوم دینی هستند، عمل کنید.