جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    پیام به همایش بزرگداشت حکیم متألّه و فیلسوف والامقام، حضرت میرفندرسکی«قدّس‌سرّه‌‌الشّریف»

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

    قال الله سُبحانه و تَعالی: «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ»

     

    پیام به همایش بزرگداشت حکیم متألّه و فیلسوف والامقام، حضرت میرفندرسکی«قدّس‌سرّه‌‌الشّریف»

    برگزاری همایش بزرگداشت حکیم متألّه و فرزانه جناب میر سیّد ابوالقاسم حسینی موسوی فندرسکی«اعلی‌الله‌مقامه‌الشّریف» که با حضور شما اساتید گران‌قدر و دانش‌پژوهان گرامیِ دانشگاهی و حوزوی برگزار می‌گردد، مایۀ مسرّت و موجب تحسین و قدردانی است.

    در این فرصت کوتاه سه نکته را به محضر شما میهمانان فرهیختۀ این همایش عرضه می‌دارم:

    نکتۀ نخست؛ تأکید بر ضرورت پاسداشت مقام فرزانگان و حکیمان بزرگی چون جناب میرفندرسکی«قدّس‌سرّه» است، چرا که نکوداشت و گرامیداشت یاد و نام آنان، زمینه‌سازِ تأثیرپذیری از شخصیّتِ آن بزرگان خواهد بود و خصوصاً نسل جوانِ تکامل‌خواه به این سرمشق‌گیری از فرزانگان که عمر مبارک خود را یکسره در مسیر دانش و خرد و ایمان سپری کرده‌اند، نیازمند است، به‌ویژه در دنیای معاصر که الگوهای گوناگونی در فضاهای مجازی و حقیقی به جوانان عرضه می‌شود که بسیاری از آن الگوها، نه تنها روح تکامل‌طلبی و حقیقت‌خواهی نسل جوان را ارضاء نمی‌نماید، بلکه برای آیندۀ آنان و جامعۀ انسانی، زیان‌بار و شکننده است.

    نکتۀ دوم؛ تأکید بیشتر بر ضرورت و نیاز به ترویج و تحکیم فلسفه‌ورزی، خصوصاً در مجامع علمیِ حوزوی و دانشگاهی است. جهانِ مدرن، علی‌رغم مزیّت‌های مادّی، کارخانۀ تولید انبوه سؤالات و شبهاتِ الهیّاتی است و تنها راه صحیح مواجهه با این پرسش‌های گریزناپذیرِ دنیای کنونی، از مسیر دانشِ فلسفه می‌گذرد و جز از راه استدلال‌های عقلانی و خردپذیر، نمی‌توان این سؤالات و شبهاتِ متکثّر و متنوّع را پاسخ گفت و نسلِ جوان حقیقت‌جو را در این عرصۀ خطیر، اقناع نمود.

    به تعبیر دیگر، صیانت از ایمان و معنویّت و ارتقای دین‌داری و خداباوری در جهان امروز، سخت نیازمند فلسفه و خردورزی است. برگزاری این‌گونه همایش‌ها اگر بتواند گامی در این جهت و نیز در جهت آنچه در نکتۀ نخست بیان شد، بردارد، یقیناً به هدف خود دست‌یافته است. امید که با همّت شما اساتید معزّز و پژوهشگران فرهیخته، چنین شود.

    و نکتۀ سوم؛ در تکریم نام و یاد حکیم فرزانۀ متألّه و فیلسوف نامدار دانشمند و عارفِ وارستۀ واصل جناب میرفندرسکی«طاب‌الله ثراه و جعل الجنّة مثواه» است که به حق از ارکان و اساطین عالی‌قدر مکتب فلسفی اصفهان و از زمرۀ مفاخر حکمت اسلامی و ایرانی است.

    این عالم عالی‌مقام، علاوه بر مرتبت والای علمی و حکمی و فلسفی که مایۀ تریبت اعاظمی نظیر حضرات آقا حسین خوانساری و ملّا رجبعلی تبریزی و میرزای رفیعای نایینی«قدس‌الله اسرارهم» بوده است، حائز مقام والای اخلاق و معنویّت و عرفان و سیر و سلوک بوده و وارستگی و شهرت‌گریزی و آزادمنشی و بی‌اعتنایی آن جناب به زخارف دنیوی و مطامع مادّی در همۀ نقل‌های تاریخی، مشهور و متواتر است و این، همان جهتِ اسوه بودن و قدوه بودن این شخصیّت عالی‌قدر است که سوگمندانه باید گفت: گویی زمانۀ ما از پدید آوردن چنین فرزانگان و نامورانی عقیم گشته است. «انّ الزّمان بمثله لعقیمٌ».

    مجامع دانشگاهی و حوزوی ما باید نهایت جدّ و جهد خود را به کار گیرند تا به امید خداوند تعالی تاریخ ایران باز هم شاهد ظهور دانشمندان بزرگ و نامداری چون جناب میرفندرسکی«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» باشد، حکیمی که نه‌تنها حیات و زندگی او سرشار از دانش و عقلانیّت و ایمان بوده، بلکه پس از مرگ نیز مزار و مقبرۀ او همواره از حرمت ویژه در نزد عام و خاص برخوردار بوده است. بی‌شک سرّ این احترام و آبروی کم‌نظیر در آن است که این عالِمِ عاملِ عاقل، در دریای عالَم، با کشتی عقل، که به بادبان دانش مجهّز بود، سیر آفاقی و انفسی نمود و از این‌رو در گرداب آرزوهای فناپذیر این جهان، غرقه نشد بلکه به ساحل قرب حق‌تعالی واصل گشت، چنانکه خود آن جناب در یکی از ابیات قصیدۀ نغز و طرفه‌اش می‌فرماید:

    عقل کشتی، آرزو گرداب و دانش بادبان

                                                                حق‌تعالی ساحل و عالَم همه دریاستی

    همین بیت زیبا و بلند، حکایت‌گر نگاه حکیمانۀ این حکیم متألّهِ فرزانه است که رحمت و مغفرت واسعۀ حقّ متعال بر روح مطهّر وی باد.

    در خاتمه از حضور شما اساتید گران‌قدر و میهمانان محترم در این همایش گرامی قدردانی می‌کنم و توفیقات روزافزون همۀ شما گرامیان را در تحکیم و ترویج دانش فلسفه و خردورزی و تثبیت ایمان و معنویّت، از خداوند حکیم تعالی مسألت می‌نمایم. والسّلام‌علیکم و رحمة‌الله و برکاته.

     

    حسين المظاهرى

    15 / جمادی‌الاولی / ١٤٤5

    8 / آذر / ١٤٠2

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365