جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    پاسخ به سؤال خبرگزاری بین‌المللی قرآن«ایکنا» دربارۀ «درس‌های عاشورا برای انسان امروز»

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

     

    پاسخ به سؤال خبرگزاری بین‌المللی قرآن«ایکنا» دربارۀ «درس‌های عاشورا برای انسان امروز»نهضت امام حسین«سلام‌الله‌علیه» درس‌های اخلاقی و پیام‌های معنوی فراوانی دارد که در طول تاریخ و برای همۀ انسان‌ها و انسان امروز هم، سازنده و آموزنده است. از این‌رو در حالی که اهمیّت به عزاداری و اهتمام به زنده نگه داشتن شعائرِ رویداد عظیم عاشورا لازم و ضروری است، امّا توجّه و عمل به درس‌های بزرگ نهضت حسینی«سلام‌الله‌علیه» نیز برای همگان به ویژه پیروان و شیعیان آن امام همام، لازم‌تر و ضروری‌تر است، زیرا جوهرۀ قیام حسینی«سلام‌الله‌علیه»، تثبیت و تحکیم همین تعالیم نورانی در جامعۀ انسانی و به تعبیر خودِ سید‌الشّهداء«سلام‌الله‌علیه»، اصلاح و به سامان آوردن و تهذیب نمودن جامعه است: «إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی» و به همین سبب، جاه‌طلبی و کام‌جویی و آشوب‌گری و ستمگری در این قیام راه نداشته است.

    باید توجّه شود که عاشورا، معلّم اخلاق بشریّت است و می‌تواند انسان‌ها را آشکارا و به صورت عملی، با فضائل و رذائل اخلاقی آشنا سازد.

    در نبرد عاشورا، رذیلت‌های نفسانی و صفات زشتی مانند حسد، جهل، غضب، کینه، تکبّر، مکر، سنگ‌دلی، ناسپاسی، پیمان‌شکنی، لجاجت، غرور، حرص، طمع، دنیادوستی، فسادانگیزی، ریاست‌طلبی، ظلم و بی‌عدالتی در لشکر دشمنان حضرت سیدالشّهداء«سلام‌الله‌علیه» موج می‌زد.

    در سوی دیگر، صفات نیکوی انسانی و فضائل اخلاقی، در امام حسین«سلام‌الله‌علیه» و یاران ایشان تبلور یافته بود. برخی از آن صفات عبارتند از: صبر، ایثار، فداکاری، عفو، صداقت، غیرت، محبّت، خلوص، شجاعت، عزّت‌نفس، شکر، تسلیم و رضا، سخاوت، جوانمردی، خیرخواهی، حرّیّت، آزادگی و شهادت‌طلبی.

    امام حسین«سلام‌الله‌علیه» برای اعتلای دین و احیای ارزش‌های دینی و فضیلت‌های اخلاقی و مبارزه با بدعت‌ها و انحرافات در دین و رذیلت‌های اخلاقی، همه هستیِ خود، حتّی کودک شیرخوار را در راه خداوند فدا کردند، چنانکه خود آن حضرت، هدف از قیام خود را چنین بیان کرده‌اند: «وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ صَلی‌الله عَلیهِ وآلِه وسَلَّم فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ». و لذا پیروان ایشان نیز باید دربارۀ دین و ارزش‌های دینی و آرمان‌های اخلاقی از هیچ کوششی دریغ نکنند و دست‌کم در حفظ دین خود و التزام و عمل به ارزش‌های اخلاقی و فضیلت‌‌های انسانی کوشا باشند.

    به عنوان نمونه: خیرخواهی و ایثارگری شهدای کربلا، سرمشقی آموزنده برای آحاد مردم است که می‌توانند با به‌کارگیری آن، روابط خود را با دیگران، به وجهی نیکو، تنظیم کنند؛

    چنانکه بخشش جناب حرّ و چشم‌پوشی از گناه وی بعد از پشیمانی و نیز تکریم شخصیّت او، سرمشق مناسب دیگری از درس‌های عاشوراست که توجّه و عمل به آن، ارتباط خانوادگی و اجتماعی افراد با یکدیگر را بهبود می‌بخشد؛

    و همان‌گونه که توجّه و اهتمام امام حسین«سلام‌الله‌علیه» و یارانش و خاندان مطهّرش به نماز و دعا وذکر و مناجات با پروردگار در شب عاشورا و نیز در روز عاشورا و در آن بحبوحه جنگ و جدال و پس از آن در دورۀ اسارت آل‌الله«سلام‌الله‌علیهم»، درس سازنده و آموزندۀ دیگری است که عمل به آن، می‌تواند رابطۀ انسان با خداوند را تعریف و تنظیم نماید؛

    و ده‌ها و صدها نمونۀ دیگر از این دست را می‌توان در صحنۀ کربلا و عاشورا یافت.

    خلاصه اینکه: درس مهمّ عاشورا، عبرت گرفتن از عاقبت شوم پیروان صفات رذیله و تلاش در جهت ریشه‌کن ساختن یا حداقل سرکوب آن صفات، از یک‌سو و اسوه قرار دادن پیروان صفات حسنه و کوشش در راستای تحصیل فضیلت‌های اخلاقی، از سوی دیگر است.

    در واقع تفکّر و تعمّق در رخدادهای عاشورا، راهی برای تهذیب نفس آدمیان است و هدف بزرگ ارسال رسولان الهی و انزال کتب آسمانی را تحقّق می‌بخشد و همۀ اهل‌معرفت به ویژه جونان حق‌جو و تکامل‌طلب می‌توانند برای دستیابی به یک زندگی معنوی و پیروزی در جهاد با نفس، از این واقعۀ بزرگ درس‌آموز، نهایت استفاده را بنمایند.

    انسان معاصر در روزگار ما هم اگر دغدغۀ اخلاق و معنویّت‌گرایی، دغدغۀ حقوق بشر و حقّ انسان، دغدغۀ عدالت و ظلم‌ستیزی، دغدغۀ واقع‌گراییِ عقلانی، دغدغۀ حقیقت‌طلبی و دغدغۀ تکامل‌خواهی دارد، می‌تواند این دغدغه‌ها را در کلاس عاشورا و امام حسین«سلام‌الله‌علیه» دنبال نموده و درس‌های آموزنده و سازنده در این زمینه‌ها را از این کلاس بی‌پایان فرا گیرد.

    اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین.

     

    حسين المظاهرى

    16 / صفر‌الخیر / ١٤٤5

    11 / شهریور / ١٤٠2

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365