جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ يکشنبه ۴ آذر


 
  • پیام به یادوارۀ شهدای گمنام جامعۀ اطلاعاتی استان اصفهان
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ دوازدهم: انسان، حامل امانت الهی
  • پيام تسلیت در پى شهادت حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن نصرالله
  • پیام در پی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان
  • پيام تسلیت در پی حادثۀ اندوهبار معدن طبس
  • پيام تسلیت به مناسبت ارتحال حضرت آيت‌الله محفوظى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام خطاب به حضرت آیت‌الله العظمى شبيرى زنجانى«دامت‌بركاته‌الشّريف»
  • پیام به نشست نکوداشت علّامۀ مجلسی«قدّس‌سرّه‌الشّریف»
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ یازدهم: هدف از خلقت انسان(5)

  • -->

    رذیلت سی و هفتم: تمسُّك به طاغوت

    شرح فضیلت‌ها و رذیلت‌های اخلاقی

    رذیلت سی و هفتم: تمسُّك به طاغوت

    منظور از تمسُّك به طاغوت، ایمان و اعتقاد به آن است. خداوند می‌‏فرماید:

    >اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ<[1]

    هیچ رذیله‌‏ای زشت‏تر و زیان‌بارتر از تمسّك به طاغوت نیست و چنانچه تنها همین یک آیه در نکوهش آن نازل شده بود، كافی بود تا قبح و ناپسندی آن را نشان دهد.

    هر معبودی جز خداوند «طاغوت» است و همچنین هرکه از راه و صراط مستقیم و راه خیر تجاوز نماید نیز طاغوت است. از آنجا که طبق تعالیم دینی، تنها راه رسیدن به خداوند، تمسّک به ثقلین است، بدین ترتیب، هركس از قرآن كریم و عترت طاهره که دو ثقل گران‌بها و کتاب و صراط مستقیم الهی هستند، روی‌گردان شود، رو به سوی طاغوت نهاده است.

    این رذیلت ناشایست، مراتبی دارد كه به اعتبار آنچه در مقابل قرآن و عترت مورد تمسّك واقع می‌‏شود، تعیین می‌‏گردد. در ادامه به مهم‌ترینِ آن مراتب اشاره می‌‌گردد:

    مرتبۀ اوّل، تخیّل تمسّك به عقل است؛ به این معنا كه آدمی آیات قرآن و نیز احادیث را به تصوّر آنكه عقلش درمی‌‏یابد، توجیه و تفسیر نموده، آنچه را خود می‌‏پذیرد و به نفع اوست و بدان تمایل دارد، بر این دو گوهر ارزشمند تحمیل نماید. در مرتبۀ دوّم، از سَر جهل، به غیر قرآن و عترت چنگ زده، به آن اعتقاد می‌یابد؛ پیروی جاهلانه از دین پدران و نزدیكان، از این باب است. مرتبۀ سوّم، تمسّك لجوجانه به غیر قرآن و عترت است. برخی از سَر عناد و لجاجت، یا به‌خاطر دنیادوستی، یا به‌جهت تقویت رذیلتی دیگر، به غیر قرآن و عترت متمسّك می‌شوند، در حالی که خود به بطلان اندیشه و عملشان آگاهند.

    یكی از راه‌های خلاصی از این رذیلت، مطالعۀ سرگذشت پیشینیان و عبرت از احوال کسانی است که با روی‌گردانی از قرآن و عترت و تمسّک به طاغوت، دنیا و آخرت خویش را تباه ساخته‌اند.



    [1]. البقره، 257: «خداوند سرور كسانی است كه ایمان آورده‏اند. آنان را از تاریكی‌ها به سوی روشنایی به در می‏برد. و[لی‏] كسانی كه كفر ورزیده‏اند، سرورانشان [همان عصیانگران‏] طاغوتند، كه آنان را از روشنایی به سوی تاریكی‌ها به در می‏برند. آنان اهل آتشند كه خود، در آن جاودانند.»

    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365