سؤال 94. نظر حضرتعالي در مورد بقاء بر
تقليد از مجتهد ميّت چيست؟
بقاء بر
تقلید از میّت، جایز است.
سؤال 95. آیا بقاء بر تقلید از میّت به
طور مطلق جایز است؟
جايز است و ميتواند در همۀ مسائل باقي باشد.
سؤال 96. آيا در بقاء بر تقليد ميّت،
اجازه از مجتهد اعلم معتبر است يا اجازه از هر مجتهدى كافى است؟
اجازه از
اعلم میخواهد، مگر آنکه اعلم مشخّص نباشد.
سؤال 97. در زمان بررسی تشخیص اعلم بین
مجتهد فوت شده و مجتهدین حی، آیا میتوان موقتاً از مجتهدی تقلید نمود؟ در صورت
عدم تشخیص اعلم بین مجتهد میّت و حی، وظیفه چیست؟
میتواند
از مجتهد میّت که از او تقلید میکرده باقی باشد، تا مجتهد اعلم حی پیدا شود.
سؤال 98. كسى كه از مجتهدى تقليد كرده و
پس از فوت او با اجازۀ مجتهد زنده به تقليد از او باقى مانده است، وجوهات شرعى خود
را به چه كسى بايد پرداخت كند؟
وجوهات را باید به مجتهد جامعالشّرائط زنده بدهد، گرچه
مرجع تقلید او نباشد.
سؤال 99. اگر مرجع تقلیدی رحلت کند و
مکلّف با اجازه مرجع بعدی بر تقلید از مرجع اوّل باقی بماند و همچنان به فتاوای
مرجع اوّل عمل نماید و پس از مدّتی مرجع دوّم هم از دنیا برود، آیا با اجازۀ مرجع
سوّم میتواند بر تقلید از مرجع اوّل باقی بماند یا مرجع دوّم یا هر دو؟
میتواند.
سؤال 100. اگر کسی در مسئلۀ بقاء بر
تقلید از مجتهد میّت، از مجتهد غیر اعلم تقلید کرده باشد، آیا باز لازم است در این
مسئله، از اعلم تقلید کند؟
فعلاً
باید از مجتهد اعلم تقلید کند، ولی گذشتههای او مجزی است.
سؤال 101. پس از رحلت مرجع تقلیدم بدون
اذن از مجتهد ديگري، به تقلید از ایشان ادامه دادم، حالا پس از گذشت چندین سال و
با توجّه به فتوای حضرتعالی مبنی بر جواز بقاء بر میّت، تقلید اینجانب در این مدّت
صحیح بوده است؟
صحیح بوده
است.
سؤال 102. اگر شخصی بعد از فوت مرجع
تقلیدش در تمام مسائل از مجتهد زنده تقلید کرد، ولی پس از مدّتی متوجّه شد که اعلم
مجتهد دیگری است که بقاء بر تقلید میّت اعلم را لازم میداند. حال آیا باید به
مجتهد فوت شده رجوع کند یا خیر؟
گذشتهها
مجزی است، ولی فعلاً باید از مجتهد اعلم حی، حتّی راجع به بقاء، تقلید کند.
سؤال 103. بین فتاوای حضرت امام خميني! و دو تن از مراجع ديگر که مرحوم شدهاند،
احتیاط میکردم، آیا پس از فوت آنها، میتوانم بر تقلید از یکی از آنها باقی
بمانم؟
جایز است.
سؤال 104. اگر کسی در زمان حضرت امام! یا یکی دیگر از مراجع سلف ملتزم به تقلید از
آن مرجع بوده باشد، ولی پس از رحلت مرجع خود، به دلیل عدم توجّه و آگاهی، همچنان
به صورت قبل به مسائل روزمرّه عمل نموده باشد، تکلیف اعمال گذشتۀ او چیست و از این
به بعد باید چگونه عمل نماید؟
اعمال
گذشتۀ او صحیح است و از این به بعد از مرجع زنده تقلید کند.
سؤال 105. از مجتهدی برای بقاء بر تقلیدِ
مجتهد فوت شدهام اجازه گرفتم، ولی بعد معلوم شد وی اعلم نیست، حال بیان فرمائید:
اوّلاً:
آیا اعمال گذشتهام صحیح است؟
صحیح است.
ثانیاً:
آیا رجوع به اعلم و اجازه برای بقاء لازم است؟
لازم است.
سؤال 106. از مرحوم آیت الله اراکی) تقلید میکرده و با اجازۀ حضرتعالی، به
تقلید از ایشان باقی ماندم. لطفاً بیان فرمایید: نسبت به مسائل مستحدثه و مسائلی
که جواب آنها را در رساله و استفتائات ایشان نمییابم، چه وظیفهای دارم؟
باید به
حی مراجعه کنید.
سؤال 107. کسی که با اجازه از مجتهد زنده
به تقلید از مجتهد میّت باقی مانده است، خمس اموالش را بايد طبق فتوای کدامیک محاسبه
کند و همچنين وجوهات شرعیاش را باید به چه کسی تحویل دهد؟
باید به
يک مجتهد جامعالشّرايط پرداخت شود و بر اساس فتوای همان مجتهد نيز محاسبه ميگردد.
سؤال 108. طبق نظر مرحوم آیتالله خویی) فقط در
مسائلی که از مرحوم امام! یاد
گرفته یا عمل کرده بودم به تقلید از ایشان باقی ماندم و هم اکنون با اجازۀ شما، به
تقلید از آیتالله خویی) باقی
هستم، حال باید بر تقلید از مرحوم امام! باقی
بمانم یا مرحوم آیتالله خوئی)؟
به هرکدام باقی باشید يا در همۀ مسائل از هر
دو به حی رجوع کنید، اشکال ندارد.
سؤال 109. از بین دو مرجع، یک نفر را اعلم تشخیص داده و از وی تقلید نمودم،
ولی پس از رحلت هر دو، به این نتیجه رسیدم که تشخیصم صحیح نبوده و دیگری اعلم بوده
است، مستدعی است بفرمايید تقلید از مجتهد اعلمی که از او تقلید نکردم لازم است یا
بقاء بر تقلید مجتهدی که مقلّدش بودم؟
آنچه گذشته است مجزی است و از این به بعد،
باید از مجتهد اعلم زنده تقلید کنید.
سؤال 110. مقلّد مرحوم آیت الله حکیم) بودم و
با اجازۀ آیت الله خویی) به تقلید
از معظّمله باقی ماندم و پس از ارتحال ایشان، به مجتهد حیّ دیگری رجوع نکردم،
آیا هماکنون میتوانم به تقلید از ایشان باقی بمانم؟ وضعیّت اعمالم در مدّتی که
تقلید نکردهام، چگونه میباشد؟
وضعیّت اعمال گذشته مجزی است و فعلاً باید به
مجتهد زنده مراجعه کنید و طبق نظر ایشان عمل نمايید.