عنوان: راهکار رهايي از ترس و دلهره در رابطه با مرگ و قيامت
سوال :

راهکار رهايي از ترس و دلهره در رابطه با مرگ و قيامت

بنده جوانی 24 ساله هستم، ولی سه تا مشکل دارم که هر روز چند ساعت ذهنم را مشغول خودش می‌کند و در من اضطراب، دلهره و ترس ایجاد می‌کند و نمی‌گذارد با تمام قوا زندگی کنم  زمان غیبت است و دستمان به جز شما مراجع تقلید جای دیگر بند نیست که از عالم غیب براي ما بگوید.خواهشمندم به احترام خانم حضرت زهرا(س)کمکم کنید.

مشکل اول:خیلی می‌ترسم که با درد بمیرم، مثلاً بر اثر سقوط هواپیما یا تصادف دردناک یا غرق شدن یا کشته شدن و یا انفجار و غیره.  چه کار کنم که مردنم بدون زجر باشد و در رختخواب راحت بمیرم؟

مشکل دوم بنده نحوۀ جان دادن است که خیلی از ملک موت می‌ترسم. چه کنم که راحت و بدون درد ملک الموت جانم را بگیرد؟

سومین مشکل بنده عالم بعد از مرگ و زیر خاک ماندن و فشار قبر و نکیر و منکر است که خیلی خیلی می‌ترسم. به من اذکاری یاد بدهید تا به وسیله آن بتوانم عالم برزخ را برای چند دقیقه ببینم و بدانم وضعیت مردگان چگونه است؟ من هم به شما قول می‌دهم این اذکار را به کسی ندهم و تا آخر عمر مثل گذشته به تمام واجباتم عمل کنم و از گناه دوری کنم. التماس دعا


پاسخ:

آنچه شما را رنج مي‌دهد و به خود مشغول کرده، وسوسۀ فکري است و بايد نسبت به آن بي‌اعتنا و بي‌تفاوت باشيد تا خوب شويد. هرگاه چنين افکاري به سراغ شما آمد، فوراً خود را منصرف کنيد و به فکر ديگر و کار ديگر مشغول شويد تا شيطان دست از سر شما بردارد.

اما آنچه به طور کلي بايد بدانيد و به آن عمل کنيد، اين است که افراد با تقوا، مرگ و آخرت راحتي در پيش رو دارند، همچنان که افراد بي‌تقوا، در آخرت در عذاب و سختي خواهند بود.

بنابراين با رعايت تقوا، يعني انجام واجبات به صورت کامل و انجام مستحبات به اندازۀ توان و اجتناب جدّي از گناهان و پرهيز از مکروهات، مي توانيد عاقبت به خير شويد و مرگ و عالم قبر و عالم برزخ و عالم قيامت را به راحتي پشت سر بگذاريد و ان شاء الله رستگار گرديد.

از نماز، به خصوص نماز اوّل وقت با جماعت و نماز شب کمک بگيريد و ذکر يونسيه: «لاالله الا انت سبحانک اني کنت من الظالمين» را زياد بگوئيد.