عنوان: بهترين اعمال در عيد نوروز
سوال :

باسلام احتراما همانگونه كه مستحضريد؛ در آستانه ورود به سال 1389 شمسي قرارداريم، خواهشمند است به سوالات ذيل الذكر در صورت صلاحديد پاسخ فرماييد: الف : مومنين هنگام سال تحويل ،چه اعمال عبادي را انجام دهند؟ ب: رهنمود ، توصيه و پيام خود را به مناسبت سال جديد بيان فرماييد.

 


پاسخ:

1-   بهترين چيزها در موقع تحویل، خواندن اين دعا، با توجه به معني است: «يا مقلّب القلوب و الابصار يا مدبّر الّيل و النّهار يا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الي احسن الحال». ای خدایی که همه چیز در دست تو است، سال خوشی به همۀ ما عنایت فرما.

و از خداوند متعال با توسل به اهل بیت«علیهم السلام» بخواهید در این سال، تقوا و رابطه با خودش و سلامتی و امنیت، مقدّر شما بکند و فرج حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» انشاءالله حاصل شود.

 همچنین محدث قمی در مفاتیح، در آخر دستورات ماهها، نمازی در آن روز نقل می کند و بعد از نماز دعائی و در آن دعا شرافت و کرامت آن عید را نقل می کند که خواندن آن خوب است.

2-  هرکس باید جداً حساب سال را و گذشته را بکند و اگر گناهکار است، جداً توبه کند و با حالت توبه وارد سال شود.

3-  بايد اين آتش اختلاف كه در همه خانه ها رفته است، با دامن نزدن به آن خاموش شود و از گذشته ها هيچ حرفي زده نشود و گرمي و اتّحاد خانه و خانواده و مجالس با يکديگر حفظ شود.