جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين


 
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در شهر كرمان
  • اطّلاعیّه

  • -->

    عنوان : چگونگی پی بردن به اهمیّت نماز
    سوال:

    من کاهل نماز هستم، بعضی مواقع می‌خوانم و بعضی مواقع نمی‌خوانم. از معظم‌له می‌خواستم نصیحتی بفرمائید. چه کنم که بتوانم به اهمیّت نماز پی ببرم؟

    پاسخ:

    نماز، ستون و پایۀ دین است و بدون آن سایر اعمال انسان قبول نمی‌شود. قرآن کریم می‌فرماید: وای بر کسانی که نماز خود را سبک بشمارند، چه رسد به آنکه در خواندن آن کوتاهی کنند.

    از این گذشته، نماز، تشکر از خداست و اگر انسان در برابر نعمت‌های ظاهری و باطنی که قابل شمارش نیستند، همین مقدار از خداوند متعال تشکر نکند، آیا نباید خجالت بکشد و از خدا شرم کند؟

    بنابراین توصیه می‌شود حتماً به نماز خود اهمیّت بدهید و آن را به طور مرتب و در اوّل وقت و به جماعت بخوانید و از نماز کمک بگیرید تا در دنیا و آخرت، سعادت‌مند و رستگار گردید. ان‌شاء‌الله.

    آرشيو چاپ

    موضوعات مرتبط


    عنوان : بيدارکردن افراد خانواده برای نماز
    سوال :

    آيا بيدارکردن افراد خانواده و ميهمان، براي نماز، مخصوصاً نماز صبح، لازم است؟

    جواب :

    لازم نیست؛ مگر راجع به همسر و بچّه‌ها که اگر بي‌تفاوت باشد منجر به بي‌نمازي آنها مي‌شود.

    عنوان : قطع ارتباط با خویشان تارک الصلوة
    سوال :

    من و همسرم ساكن خارج از كشور هستيم و هميشه سعي مي‌كنيم طوري زندگي كنيم كه بتوانيم با عنايت خدا و امام زمان«عج» به مقامات عالي معنوي برسيم. مسئله‌اي كه مورد بحث ماست اينكه من اعتقاد دارم بايد از دوستان بي‌بند و بار و تارك نماز دور شويم، ولي همسرم نظر بر اين دارد كه نبايد از دوستان و آشنايان دوري كنيم و حتي اگر دوستي تارك الصلاة داشته باشیم نبايد با او قطع رابطه كنیم. لطفاً نظر خود را در این زمینه بیان فرمائید.

    جواب :

    تأثیر منفی این گونه افراد بر شما و زندگی شما غیر قابل انکار است و تا آنجا که می‌توانید باید از رفت و آمد و نشست و برخاست با آنان بپرهیزید و اگر چاره‌ای ندارید، مراقب باشید در رفت و آمدها با گناه آنان همراه نشوید و یکی از آنها محسوب نگردید.

    عنوان : نوشتن آیات قرآن بر منبر
    سوال :

    نوشتن آیات قرآن بر سطوح جانبی منابر به طوری که پایین‌تر از نشیمن‌گاه قرار می گیرد چه حکمی دارد؟

    جواب :

    خوب نیست و بهتر است نباشد.

    عنوان : چه کنم قلبم برای خواندن نماز قوت بگیرد؟
    سوال :

    جوانی هستم که سه سال است در کشوری اروپایی زندگی می‌کنم. چندوقتی است که احساس می‌کنم مسیرم را در دین و دین‌داری گم کرده‌ام. نمیدانم چه کنم؟ من همیشه نماز و قرآن می‌خواندم؛ ولی‌ از يک سال پیش فقط بعضی از وقتها نماز می‌خوانم. چه‌کنم که دوباره قلب من برای به‌جا‌آوردن نماز قوّت بگیرد؟

    جواب :

    شما به اين فکر کنيد که در آن کشور غريب، نياز به رفيق داريد و بهترين رفيق براي شما پروردگار مهربان است. خود او در قرآن می‌فرمايد که من از رگ گردن به بندگان نزديک‌ترم. بنابراين شما بايد براي حفظ دين و دنياي خود و مهمتر از آن، براي حسنعاقب خود، با خدا رفاقت کنيد و راه رفاقت با خداوند متعال، برقراري ارتباط عميق و هميشگي با او، به‌ خصوص از طريق نماز است.

    اگر شما به واجبات مخصوصاً نماز اهميّت بدهيد و از گناه اجتناب کنيد، خداوند رفيق شما می‌شود و دست شما را می‌گيرد و در بن‌بست‌ها شما را ياري می‌کند و نمي‌گذارد تنها باشيد؛ چنان‌که در قرآن می‌فرمايد: «مؤمنين به ما حق دارند که آن‌ها را ياري کنيم.»[1]

    همچنين به اين فکر کنيد که انسان بي‌نماز يا کسي که در خواندن نماز سستي می‌کند، در آخرت حتماً مؤاخذه می‌‌شود و چون کافر عملي از دنيا می‌‌رود، عذاب خواهد شد و عاقبت سختي در انتظار او است.

    1. الروم :47.

    عنوان : بهترین تعقیب، بعد از نماز
    سوال :

    بعد از پايان نماز بهتر است اوّل تسبيحات حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» گفته شود يا آيۀ «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليما» خوانده شود؟

    جواب :

    بلافاصله بعد از اتمام نماز، خواندن تسبیحات حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» بسیار فضیلت دارد؛ امّا تأخیر آن به اندازۀ خواندن آیۀ شریفه و ذکر صلوات که آن هم بسیار فضیلت دارد یا مواردی از این قبیل، اشکال ندارد و از ثواب آن نمیکاهد.

     &lt&lt بعدي
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365