عنوان: پیام به اوّلین جشنوارۀ کتاب سال سبک زندگی - 19/12/1396
شرح:

بِسْمِ  اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم

قال‌الله سُبحانَه و تَعالی:

«مَنْ‏ عَمِلَ‏ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُون»

پیام به اوّلین جشنوارۀ کتاب سال سبک زندگی - 19/12/1396برگزاری جشنوارۀ کتاب سال سبک زندگی که با هدف ترویج گفتمان حیات طیّبه، طراحی و اجرا گردیده است، حرکتی شایسته و درخور تقدیر است؛ هم از آن جهت که به آگاهی‌بخشی جامعه در موضوع بسیار مهم و بنیادین سبک زندگی اسلامی، کمک می‌کند، و بی‌هیچ تردیدی ما در این حوزۀ با اهمیّت، به ارتقاء سطح آگاهی‌ها و تعمیق دانسته‌ها و یافته‌ها، همواره و به شدّت محتاجیم؛ و هم از آن حیث که فعّالان و پدید‌آورندگان این عرصه باید به طور خاصّ، تشویق گردند، و این جشنواره، زمینۀ مناسب این اکرام را فراهم می‌سازد.

مسألۀ سبک زندگی اسلامی با منطق قرآنی حیات طیّبه، از مسائل ویژه‌ای است که توجه و اهتمام به آن، چه از حیث نظری و علمی و چه از بعد عملی و رفتاری، باید جزء نیازهای ضروری و دارای اولویّت ما و جامعۀ اسلامی، تلقی شود و رشد اعتلای آن در همۀ فضای زندگی فردی و اجتماعی، وجهۀ همّت همه‌جانبه قرار می‌گیرد.

در این راستا باید:

اولاً: پرداختن به این موضوع، در سطوح مختلف تعلیم و تربیت، اعمّ از آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیّه و سایر نهادهای آموزشی و تعلیمی، مورد توجه برنامه‌ریزان و تدوین‌کنندگان کتب درسی و نیز معلّمان و اساتید گرامی باشد.

ثانیاً: رسانه‌ها عموماً و رسانۀ ملّی خصوصاً دربارۀ این موضوع، به نحو علمی و جذّاب و با بهره‌گیری از ابزار هنر و ظرفیّت‌های مثبت رسانه‌ای، تلاش و کوشش نمایند و به طور خاصّ، تولیداتی را که به تعمیق و ارتقای سطح اخلاقی و رفتاری مخاطبان می‌انجامد و هنر زندگی را در ابعاد گوناگون، بدان‌ها آموزش می‌دهد، وجهۀ اهتمام جدّی قرار دهند.

ثالثاً: از ظرفیّت فضای مجازی که تأثیر و تسلّط آن، در دوران ما، بر اقشار گوناگون اجتماع، محل تردید نیست با برنامه‌ریزی و هنرمندی استفاده شود و سبک زندگی اسلامی با تکیه بر تعالیم حیات‌بخش قرآن کریم و عترت طاهره«علیهم‌السّلام» در قالب‌های مناسب به مخاطبان خصوصاً نسل جوان، از دختران و پسران، القاء گردد.

مجموعۀ این کارها در کنار سایر اقداماتی که در این راستا می‌باید طراحی و اجراء شود، می‌تواند به تدریج، به نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی در جامعۀ بزرگ ما، کمک نماید؛ و مسلّماً اگر از این‌گونه برنامه‌ریزی‌های علمی و اقدامات عملی، به هر دلیل، غفلت شود، در فضای آشفتۀ روزگار معاصر، اندیشه‌ها و برنامه‌های دیگری بر ذهن و ضمیر و کردار و گفتار جامعۀ ما، غلبه و تسلّط خواهد یافت و آنگاه، هم ذائقۀ فرهنگی ملت ما، به کلّی تغییر خواهد نمود و هم اتّکاء و اعتماد آنان به باورها و ارزش‌های دینی، تضعیف خواهد شد.

از این‌رو رسالت همۀ فعّالان در عرصۀ فرهنگ، اعمّ از فرهنگ علمی و فرهنگ هنری و فرهنگ عمومی، رسالتی بسیار خطیر و با اهمیّت و در عین حال، ظریف و شکننده است که باید با دقت هرچه تمام‌تر و توجه کامل به ابعاد مختلف، در این ساحت و میدان جهادآمیز، حرکت نمایند و به امید خداوند زمینه‌های رشد و گسترش و تعمیق هرچه بهتر و بیشتر سبک زندگی اسلامی بر منطق حیات طیّبه را با تکیه بر آموزه‌های انسان‌ساز و جامعه‌پرداز قرآن کریم و روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت«علیهم‌السّلام» و با به‌کارگیری علوم مختلف، فراهم سازند. ان‌شاء‌الله.

جشنوارۀ کتاب سال سبک زندگی نیز برای پیشبرد این هدف متعالی، جایگاهی مناسب و شایسته است و ابتکار سازنده‌ای است که می‌تواند در این راستا به یک اتفاق فرهنگی تأثیرگذار تبدیل گردد. از همۀ مسئولان و متصدّیان این جشنواره و از تمام پدیدآورندگان آثار، صمیمانه تشکر و قدردانی کرده و توفیق همگان را مسألت می‌کنم.

حسین‌المظاهری

21 / جمادی‌الثّانی / 1439

19 / اسفند / 1396