عنوان: پیام به آیین اختتامیۀ هفتمین دوره جشنوارۀ علامۀ حلّی«قدّس‌سرّه‌الشّریف»، حوزۀ علمیّۀ اصفهان
شرح:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

خداوند بزرگ را سپاس می‌گزارم که در آستانۀ عید سعید غدیر، عید اکمال دین و اتمام نعمت، هفتمین دورۀ جشوارۀ تجلیل از مقالات و پژوهش‌های علمی برگزیدۀ طلاب جوان برادر و خواهر - که به نام نامیِ محقّقِ بزرگِ دوران و دانشمند عالی مقام جناب علامۀ حلی «قدّس‌سّره‌الشّریف» مزیّن است- در حوزۀ علمیّۀ اصفهان، برگزار می‌شود.

تحقیق و پژوهش، علامت و شاخصِ «حیات و پویایی حوزه‌های علمیّه» است؛ و تشخیص نیاز و اولویت در تحقیق و پژوهش، «نشانۀ درک صحیح حوزویان از زمان و مکان» است؛ و از این رو اهتمام و تلاش برای توسعۀ کمّی و کیفی تحقیقات و پژوهش‌ها «تضمین‌کنندۀ سلامت و رشد علمی در حوزه‌های علمیّه» است.

تاریخ شکوهمند حوزه‌های علمیّۀ تشیّع، به خوبی بر این جهت، دلالت دارد و به روشنی به ما نشان می‌دهد که اگر برج بلند دین و آئین در جامعه تشیّع، همواره و همچنان استوار و درخشان است، به سبب مجاهدت بی‌وقفۀ علمی و تلاش پیوستۀ عالمان و اندیشمندان و محقّقانی است که صیانتِ علمی و حراست اندیشه‌ای از مبانی و اصول و ابعاد گوناگون دین را وجهۀ همّت خود ساخته‌اند و «مداد‌ علماء» را که افضل و برتر از «دماء شهداء» است، پررونق نگاه داشته‌‌اند.

بی‌شک اگر این تکاپو و جهاد عظیم علمی و نظریِ حوزه‌های علمیّه و عالمان و فرهیختگان آن حوزه‌ها اعمّ از فقیهان، حکیمان، مفسّران، محدّثان، متکلّمان، عارفان و سایر اندیشمندان نبود، امروز دین و مبانی دینی، پشوانۀ اصیل و مستقلّی نمی‌داشت و همین، کافی بود تا بروز و ظهور گروه‌ها و نحله‌های بی‌پایه و بی‌مایه‌ای نظیر وهابیّت یا داعش، طومار دین را در هم بپیچد و از آن، هیچ باقی‌ نگذارد.

امروز نیز، نسل تکامل خواه و  حقیقت طلب جوان در حوزه‌های علمیّه باید به این نکته بسیار مهّم و کلیدی، توجّه جدّی و التزام فکری و علمی داشته باشد که استمرار حیات حوزه‌ها و تأمین بالندگی فکری حوزویان و تضمین ایمانِ آگاهانۀ مردم، در گرو رشد و ارتقاء علم و پژوهش در حوزه‌های علمیّه است و همچنان باید جهاد و مجاهدت علمی با تمام قوت و قدرت و دقّت، پیوسته و به شکل سازماندهی شده و با تشخیص صحیح از نیازها و اولویّت‌های جامعه و به صورت کاربردی و به دور از هر گونه «تحجّر و جمود» یا «التقاط و انحراف از اصول» که دو سرِ یک طیفِ آسیب علم  و تحقیق است، ادامه داشته باشد و نقش طلّاب و فضلاء جوان و پرشور و خوش فکر و دارای انگیزه و استعداد و پشتکار در این عرصۀ خطیر و سرنوشت ساز، بسیار برجسته و تعیین کننده است.

اساتید محترم و محقّقان باسابقه حوزه‌ها باید راه و چاه را در این زمینه به طلاب جوان، به خوبی نشان دهند و آنان را دائماً به فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی، تشویق و وادار سازند و مراکز مدیریّتی و آموزشی حوزه‌های علمیّه نیز، علاوه بر فراهم آوردن مقدّمات و امکانات این تلاش‌ها، از کسانی که در این عرصه به جدّ و جهد، می‌کوشند، قدردانی و تجلیل نمایند.

اکنون که هفتمین دورۀ متوالی جشنوارۀ علّامۀ حلّی«قدّس‌سرّه‌الشّریف» در حوزۀ علمیّۀ اصفهان پایان یافته است، لازم می‌دانم از تلاش پیگیر و موفقیّت‌آمیزی که در این خصوص، چه  از سوی فضلاء و طلّاب جوان اعمّ از برادران و خواهران و چه از جانب اساتید و داوران محترم و چه از سوی مرکز مدیریّت حوزۀ علمیّۀ اصفهان و سایر متصدّیان و دست‌اندرکاران این جشنواره، صورت انجام پذیرفته است و گزارش‌ها، حکایت از رشد کمّی و کیفی آثار رسیده و برگزیده نسبت به سال‌های و دوره‌های پیشین دارد، صمیمانه تشکّر و تقدیر نمایم.

از خداوند متعال، در سایۀ عنایات حضرت بقیة‌الله‌الأعظم«ارواحنافداه» اعتلای روزافزون حوزه‌های علمیّه و سعادت وسیادتِ علمی و فکری همۀ حوزویان و توفیق و تأیید آنان را برای صیانت از اصول و مبانی دین و آیین مسألت می‌کنم. والسّلام‌علیکم و رحمة‌الله و برکاته.

 

حسین‌المظاهری

16 / ذی‌الحجة‌الحرام / 1438

16 / شهریور / 1396