عنوان: برگزاری آیین آغاز سال تحصیلی حوزۀ علمیّۀ اصفهان با سخنرانی معظّم‌له - 1/6/1396
شرح:

آیین آغاز سال تحصیلی حوزۀ علمیّۀ اصفهان با حضور و سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری«مدّظلّه‌العالی»  برگزار شد.

برگزاری آیین آغاز سال تحصیلی حوزۀ علمیّۀ اصفهان  با سخنرانی معظّم‌له - 1/6/1396حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در این مراسم که با حضور اساتید، فضلاء، طلّاب، مسئولان و مدیران حوزۀ علمیّۀ اصفهان برگزار شد، با تأکید بر ضرورت اهتمام حوزه‌های علمیّه بر حفظ و تقویت فقه سنّتی خاطرنشان کردند: فقه سنّتی یا فقه جواهری که روش و سیرۀ سلف صالح است باید در حوزه‌های علمیّه زنده بماند و از نسلی به نسل بعد استمرار یابد.

ایشان با اشاره به سیره و اندیشه امام راحل عظیم‌الشأن«قدّس‌سرّه» در این زمینه، تأکید ویژۀ آن مرجع بزرگ را بر ضرورت استمرار و تقویت فقه سنّتی یادآور شده و افزودند: استاد بزرگوار ما حضرت امام خمینی«قدّس‌سرّه» همواره می‌فرمودند: «اگر به فقه جواهری ضربه بخورد، به روحانیّت و حوزه‌های علمیّه ضربۀ عجیبی می‌خورد که قابل ترمیم نیست و من تخطّی از روش سلف صالح که همان فقه جواهری است را جایز نمی‌دانم.»

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در ادامۀ بیانات خود، ضمن تبیین مقدّمات و لوازم تحقّق فقه سنّتی در حوزه‌های علمیّه، تعلیم همراه با تعمیق دروس سطح را در این خصوص بسیار مهم و ضروری ارزیابی کرده و تصریح کردند: طلّاب علوم دینی باید قبل از هر چیز با مطالعۀ عمیق ادبیّات عرب، در فهم و درک قرآن کریم و روایات اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» تسلّط یابند.

ایشان اهمیّت به دروس سطوح عالی مانند مکاسب، رسائل و کفایة‌الاصول را لازم دانسته و اظهار داشتند: مکاسب و رسائل، متون بسیاری مهمّی در فقه و اصول است، چنانکه کفایة‌الاصول نیز حاصل مباحثه و تعلیم و تعلّم بیش از صد مجتهد است؛ از این جهت طلّاب و فضلای عزیز باید این دروس مهم را سبک نشمارند و با جدّیت تمام و با تلاش و کوشش فراوان با دروس مزبور آشنایی کامل پیدا کنند.

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری اهتمام به دروس خارج را تکمیل‌کنندۀ زحمات علمی طلّاب در دروس سطح عالی دانسته و تأکید کردند: طلّاب و فضلاء برای تقویت فقه سنّتی باید با سیره و سنّت درسی و تحقیقی حوزه‌ها نظیر پیش مطالعه، مباحثه و تقریرنویسی، به تعمیق مبانی فقه و اصول پرداخته و آگاهی علمی خود را مرتّباً تقویت کنند.

ایشان در همین زمینه لزوم تفکّر و ارائۀ نظر را متذکّر شدند و افزودند: تقریرنویسی بدون حاشیه و بدون اظهارنظر مطلوب نیست و طلّاب دروس خارج باید همواره نظر علمی و تحقیقی خود را در تقریرات در ذیل نظر استاد بیان کنند تا به رشد و شکوفایی لازم برسند.

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در بخش دیگری از بیانات خود، با بیان اینکه اهتمام به فقه جواهری لازم است، امّا مسلّماً کافی نیست؛ خاطرنشان کردند: طلّاب، فضلاء و روحانیون باید علاوه بر اهتمام به فقه و اصول، به مطالعه و تعلیم و تعلّم سایر علوم، نظیر اعتقادات، حکمت و اخلاق نیز اهمیّت بدهند و به ویژه در معارف قرآنی، فعالیّت علمی داشته باشند تا بر آن مسلّط گردند.

ایشان در این زمینه با یادآوری جمله‌ای از حضرت امام خمینی«قدّس‌سرّه»، زمان و مکان را دو عنصر تعیین‌کننده دانسته و افزودند: فعالیّت‌های علمی و تحقیقی فضلاء دربارۀ مسائل مستحدثه که مورد نیاز و محلّ حوائج مردم است، لازم و ضروری است.

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در بخش پایانی بیانات خود، بر ضرورت رعایت تقوا در حوزه‌های علمیّه و در بین طلّاب علوم دینی تأکید کرده و با بیان اینکه تقوا، عنصر مکمّل و عامل ثمردهی فعالیّت‌های علمی است، تصریح کردند: مهم‌ترین نکته در رعایت تقوا، مراعات حق‌النّاس است که همواره مورد تأکید بزرگان بوده و خود نیز به آن عامل بوده‌اند.

پیش از سخنان آیت‌الله العظمی مظاهری، آیت‌الله طباطبایی مدیر حوزۀ علمیّۀ اصفهان طی سخنانی، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزۀ علمیّۀ اصفهان ارائه کرد./پایان خبر

 

گزارش تصویری

=====================================

=========================

 برگزاری آیین آغاز سال تحصیلی حوزۀ علمیّۀ اصفهان  با سخنرانی معظّم‌له - 1/6/1396

برگزاری آیین آغاز سال تحصیلی حوزۀ علمیّۀ اصفهان  با سخنرانی معظّم‌له - 1/6/1396

برگزاری آیین آغاز سال تحصیلی حوزۀ علمیّۀ اصفهان  با سخنرانی معظّم‌له - 1/6/1396

برگزاری آیین آغاز سال تحصیلی حوزۀ علمیّۀ اصفهان  با سخنرانی معظّم‌له - 1/6/1396