جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۰ جمعه ۸ بهمن


 
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت یازدهم: «ادب»؛ جلسۀ سوم
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت یازدهم: «ادب»؛ جلسۀ دوم
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت یازدهم: «ادب»؛ جلسۀ اول
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت دهم: ازدواج اسلامی
  • نامه حضرت آیة‌الله‌ا‌لعظمی مظاهری «مدظلّه‌العالي» خطاب به حضرت آیة‌الله‌ا‌لعظمی آقای صافی گلپایگانی«مدظلّه‌العالي»
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت نهم: انتقاد و انتقادپذیری
  • نوشتاری از معظّم‌له؛ موضوع: پیامبر اکرم«ص» مظهر فضائل اخلاقی
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت هشتم: «امربه معروف و نهی‌ازمنکر»
  • پيام در پی فاجعۀ تروریستی در مسجد جامع شیعیان سیدآباد در قندوز افغانستان

  • -->

    ������ / ���������� ������������������- ������ 1 / ��������
    نماز جماعت


    سؤال 1402. امام جماعت برای احراز عدالت، باید چه شرایطی داشته باشد؟

    عادل کسی است که به ظواهر شرع تقیّد دارد و آن تقیّد، برای او حالت و ملکه باشد نه به زور و تحمیل.

     

    سؤال 1403. در موضوع عدالت امام جماعت، گناه صغیره و کبیره چگونه تعریف می‌شود؟

    اگر لاابالی در گناه کردن باشد، عادل نیست؛ چه صغیره باشد چه کبیره؛ و اگر جداً از گناه ناراحت شود، از عدالت نمی‌افتد، چه صغیره باشد و چه کبیره.

     

    سؤال 1404. آیا مأمومین وظیفه دارند در خصوص عادل بودن امام جماعت تحقیق و تفحّص کنند یا خیر؟

    تا اطمینان به عدالت پیدا نشود، اقتدا جایز نیست.

     

    سؤال 1405. اگر در مسجدی وارد شویم که نه امام جماعت آن را می‌شناسیم و نه مأمومین را، می‌توانیم به نماز آنان اقتدا کنیم؟

    اگر اطمینان به عدالت داشته باشد، نظیر عوام مردم که اطمینان به عدالت روحانی دارند، اشکال ندارد.

     

    سؤال 1406. اگر کسی بگوید من عادل نیستم، ولی به اصرار او را به نماز جماعت وادارند، اقتدا به او صحیح است؟

    لازم نیست او خود را عادل بداند، بلکه مردم باید او را عادل بدانند.

     

    سؤال 1407. اگر امام جماعت قبلاً اهل گناه بوده است و اکنون توبه کرده باشد، آیا اقتدا به او جايز است؟

    اگر ملکۀ‌ عدالت پیدا کرده باشد، جایز است.

    سؤال 1408. آیا حسن ظاهر در احراز عدالت امام جماعت، کافی است؟

    حُسن ظاهر به این معنی که اگر با او برخورد داریم، می‌بینیم که به ظواهر شرع تقیّد دارد، کفایت می‌کند؛ زیرا آن تقیّد کاشف از ملکۀ‌ دروني است.

     

    سؤال 1409. اگر امام‌ جمعه‌ يا جماعت‌ عادل‌ نباشد، آيا مي‌توان‌ مانع‌ رفتن‌ ديگران‌ به‌ جمعه‌ و جماعت‌ شد؟

    جايز نيست‌.        

     

    سؤال 1410. اگر دانش آموزان يک مدرسه بالغ باشند، آیا می‌توان نماز جماعت مدرسه را به امامت یکی از آنان برای دیگر دانش آموزان تشکیل داد؟

    اگر عادل باشد، مي‌شود.

     

    سؤال 1411. امامت نوجوان مميّز ولي نابالغ، براي مثلاً نوجوانان چه حکمي دارد؟

    جایز است.          

     

    سؤال 1412. آیا زنان می‌‌توانند برای نماز به یک زن اقتدا کنند؟

    اگر عادل باشد، جایز است.

     

    سؤال 1413. اگر کسی که حائز شرایط امام جماعت است بگوید من راضی نیستم به من اقتدا کنید، اقتدا به او صحیح است؟

    صحیح است.

     

    سؤال 1414. اقامه نماز جماعت در هیأت‌های هفتگی که در منزل اشخاص برگزار مي‌شود، به امامت شخص غیر روحانی، چه حکمی دارد؟ اگر نزدیک آن منزل، مسجد قرار داشته باشد، در حکم تفاوتی می‌کند؟

    جایز است و تفاوتی هم نیست، ولی غیر روحانی نباید امام جماعت راتب باشد.

     

    سؤال 1415. آیا امام جماعت می‌تواند برای نمازی که اقامه می‌کند، اجرت طلب نماید؟

    جایز است.

     

    سؤال 1416. اگر امام جماعتی به‌ ناچار در حال قیام، به عصا یا دیواري تکیه می‌کند، اقتدا به او صحیح است؟

    صحیح است.

     

    سؤال 1417. آيا اقتدا به کسي که بر اثر بيماري، قادر به انجام رکوع و سجود نماز نيست و با اشاره، رکوع و سجود را به‌جا مي‌آورد، جايز است؟

    جايز نيست.

     

    سؤال 1418. آيا کسي که به صورت ايستاده يا نشسته نماز مي‌خواند، مي‌تواند به کسي که موظّف است نماز خود را به صورت خوابيده بخواند و نماز او صحيح است، اقتدا کند؟

    نمي‌تواند.

     

    سؤال 1419. آيا ايستاده مي‌تواند به کسي که نماز خود را به صورت نشسته مي‌خواند، اقتدا کند؟

    نمي‌تواند.

     

    سؤال 1420. اگر مأموم به جهتی بفهمد که بدن یا لباس امام جماعت نجس است یا نماز او به دلیل دیگری باطل است، می‌تواند به او اقتدا کند؟

    اگر يقين دارد نماز امام باطل است، نمي‌تواند به او اقتدا کند.

     

    سؤال 1421. آيا در نماز، اقتدا به‌ عالم‌ اخباري‌ مسلك‌ جايز است‌؟

    موارد فرق‌ دارد و مناط‌ فرد است‌ نه‌ عنوان‌، زيرا آنان‌ از نظر مسلك، كمال‌ تباين‌ را دارند.

     

    سؤال 1422. پرداخت مبلغی به عنوان هزینه رفت‌وآمد و نظایر آن، از سوی مأمومین به امام جماعت، چه حکمی دارد؟

    جایز است، بلکه بسیار بجا است.

     

    سؤال 1423. اگر از امام جماعتی غیبت یا نعوذبالله احیاناً تهمت شنیده باشیم، آیا می‌شود در نماز به او اقتدا کنيم؟

    اگر قابل توجیه نباشد، فاسق است و اقتدا به او جایز نیست.

     

    سؤال 1424. نماز خواندن پشت سر کسي که با ولايت فقيه مخالف است يا جمهوری اسلامي را قبول ندارد، چه حکمی دارد؟

    اگر غیبت تعریض نداشته باشد و عادل باشد، جایز است.

     

    سؤال 1425. اگر امام جماعتی به حکم یا تأیید مرجع‌تقلید، در جایی مشغول اقامه نماز است، ولی احیاناً اهل غیبت یا تهمت و نظاير آن باشد، آیا می‌توان بنا بر حکمی که حاکم‌شرع به او داده، به این موارد اهمیّت نداد و به او اقتدا کرد یا پرهیز از این نماز جماعت لازم است؟

    اقتداء به او جایز نیست.

     

    سؤال 1426. امام جماعت مسجدي گاهي کارهايي مي‌کند که در شأن او نيست. يا بعضاً با لباس عادي بدون عبا و عمامه براي بازي فوتبال، انجام تئاتر و نمايش و نظایر آن به پارک و محل‌هاي عمومي مي‌رود؛ آيا اين‌گونه اعمال مسقط عدالت است؟

    اگر کارهای او نزد مردم وهن روحانیّت باشد، اقتدا به وی جایز نیست.

     

    سؤال 1427. امام جماعتي که بعضاً از چراغ قرمز عبور مي‌کند يا در برخي مجالس عروسي که موسيقي و آواز وجود دارد شرکت مي‌کند، آيا واجد شرايط عدالت هست؟

    واجد شرایط عدالت نیست.

    سؤال 1428. اقتدا به امام جماعتي که گاهي براي تفريح قليان مي‌کشد يا پاسوربازي مي‌کند(و معتقد است پاسوربازي بدون برد و باخت اشکالي ندارد) چگونه است؟

    جایز نیست.

     

    سؤال 1429. اگر امام جماعت گاهي مزاحي کند يا سخني بگويد که مناسب شأن عالمِ روحاني نباشد، آيا از عدالت ساقط مي‌شود؟

    از عدالت ساقط نمی‌شود، ولی امام جماعت و روحانیون عموماً باید شأن و منزلت روحانیّت را حفظ کنند.

     

    سؤال 1430. آیا می‌توان نماز واجب را به کسی که در حال خواندن نماز مستحب یا احتیاطی است، اقتدا نمود؟

    اگر نمازهای یومیه را احتیاطاً می‌خواند، جایز است. اما اقتدا به نماز مستحبّی نظیر نوافل، اماماً و مأموماً جایز نیست.

     

    سؤال 1431. آیا مرد می‌تواند در نماز به همسرش اقتدا کند؟

    نمی‌تواند و اصلاً زن برای مرد نمی‌تواند امام جماعت باشد.

     

    سؤال 1432. بعضی از ائمّۀ‌ جماعات ناچارند یک نماز را چند بار و در جاهای مختلف بخوانند، در این صورت نیّت نمازهای دوّم و سوّم آنان چه باید باشد و آیا مأمومین می‌توانند به نمازهای بعدی آن‌ها، نماز واجب خود را اقتدا کنند؟

    اصل کار جایز است و نیّت او می‌تواند همان نماز یا نماز احتیاطی باشد و اقتدا به او هم جایز است.

     

    سؤال 1433. اگر زن بخواهد به شوهرش در نماز اقتدا کند، آن مرد باید دارای شرایط امام جماعت باشد؟

    باید چنین باشد.

    سؤال 1434. اگر امام جماعت مدتی در یک مسجد اقامه نمازکند، پس از او هر امام جماعت دیگری باید برای اقامه نماز جماعت در آن مسجد، از او اذن داشته باشد؟

    اذن لازم نیست، ولی امام جماعت راتب مقدّم بر دیگران است؛ و اگر غیرراتب در آنجا نماز خواند، نماز او و مأمومین صحیح است، گرچه آن راتب راضی نباشد، البته باید با وجه شرعی و عرفی باشد.

     

    سؤال 1435. مأمومي‌ كه‌ يك‌ نماز فرادا‌ يا جماعت‌ خوانده است،‌ آيا مي‌تواند آن نماز را با‌ جماعت‌ ديگر به‌ صورت‌ اعاده‌ بخواند؟

    اشكال‌ ندارد.

     

    سؤال 1436. تبعیّت از امام جماعت در نماز جماعت، تا چه میزان باید باشد؟ به عبارت دیگر اگر در رکوع یا سجده زودتر از امام اقدام کنیم، اشکال دارد؟

    جلو و عقب افتادن در گفتار، به صحّت نماز ضرر نمی‌زند، ولی در کردار و عمل، نباید زیاد جلو یا عقب بيفتد. تأخير و تعجيل در افعال نماز هم اگر به صورت سهوي باشد، اشکال ندارد و اگر عمداً باشد، گرچه جماعت او صحیح است، ولی گناه کرده است. و در صورتي که زیاد جلو یا عقب بيفتد، علاوه بر اينکه گناه کرده است، نماز او فرادای قهری می‌شود.

     

    سؤال 1437. مسجدی دارای امام جماعت راتب است، اگر به هنگام برگزاری نماز، شخصی وارد مسجد شود که از لحاظ علم و معنویّت از امام جماعت راتب بالاتر است، کدام‌یک برای امامت جماعت، اولویّت خواهند داشت؟

    امام جماعت راتب مقدّم است، مگر برای دیگری اذن بدهد.

     

    سؤال 1438. مسافری که نمازش شکسته است، می‌تواند در نماز جماعت چهار رکعتی، در صف اوّل بایستد؟

    اشکال ندارد.

    سؤال 1439. مسجدی امام جماعت دارد، ولی دو روز از هفته، نماز جماعت او به علّت اقامۀ‌ نماز در مکانی دیگر تعطیل می‌شود؛ بنابراین مأمومین می‌توانند در زمان نبودن او، به روحانی یا غیر روحانی دیگری اقتدا کنند؟ یا حتماً اجازۀ‌ او شرط صحّت نماز آنان است؟

    در فرض مذکور اجازۀ‌ او شرط نیست.

     

    سؤال 1440. اگر ببینیم شخصی که اقتدا در نماز به او جايز می‌باشد، در حال نماز خواندن است و به او اقتدا کنیم:

    الف) اگر بعد از اتمام نماز او و وقتي هنوز يکي دو رکعت از نماز ما باقي است، بفهمیم که او در حال خواندن نماز مستحب، مثلاً نماز غفيله بوده است، آیا باید نماز خود را بشکنيم يا اعاده کنیم؟

    مي‌توانيد نماز خود را فرادا تمام کنيد.

    ب) چنانچه بعد از اتمام نماز خود و در وسعت وقت متوجّه شويم او نماز مستحبّ مي‌خوانده است، چه تکليفي داريم؟

    نماز شما صحيح است.

    ج) اگر بعد از وقت متوجّه قضيه شويم، تکليف نمازي که اشتباهاً به نماز مستحبّ او اقتدا کرديم، چه مي‌شود؟

    قضا ندارد.

     

    سؤال 1441. در نماز جماعت اگر تصوّر کنیم طبق معمول به امام جماعتی که می‌شناسیم اقتدا کرده‌ایم و پس از پایان نماز بفهمیم که به دیگری اقتدا کرده‌ایم، دراین صورت، نماز ما چه حکمي دارد؟

    صحیح است، حتّی اگر عادل هم نباشد.

     

    سؤال 1442. اگر در مسجد، در حالی که نماز جماعت بر پاست، یک یا چند نفر عمدًا در آخر مسجد نماز فرادا بخوانند، آیا نمازشان اشکال دارد؟

    اگر وهن به جماعت باشد، جایز نیست.

     

    سؤال 1443. آیا امام جماعت مسافر می‌تواند برای افراد غیر مسافر اقامۀ‌ نماز کند؟ آیا اینکه نماز او شکسته باشد یا کامل، تفاوتی در حکم دارد؟

    مطلقاً جایز است.

     

    سؤال 1444. آیا مسافر می‌تواند در سفر امام جماعت یا امام جمعه شود؟ آیا فرقی می‌کند که نمازش شکسته باشد یا کامل؟

    می‌تواند و فرقی هم نیست؛ چنان‌که مسافر می‌تواند مأموم در جماعت یا جمعه باشد.

     

    سؤال 1445. آیا می‌شود در نماز به امام جماعتی که نمازش شکسته است، اقتدا کرد؟ حکم این مسئله برای مأمومینی که نمازشان شکسته یا کامل است تفاوت می‌کند؟

    اقتدا به او مطلقاً صحیح است و موقعی که نماز او تمام شد، مأموم به وظیفۀ‌ خود عمل کرده و نمازش را کامل می‌کند.

     

    سؤال 1446. آیا زنان برای شرکت در نماز جماعت و رفتن به مسجد نیاز به اذن شوهر دارند؟ در صورت ممانعت شوهر، چه وظیفه‌ای دارند؟

    بدون اجازه جایز نیست.

     

    سؤال 1447. به طور کلی نماز خواندن زنان به صورت فرادا و در منزل افضل است یا به صورت جماعت و در مسجد و اماکن متبرّکه؟

    اگر حجاب خود را کاملاً حفظ کنند و احتمال مفسده هم نباشد، جماعت افضل است.

    سؤال 1448. اگر بین خواندن نمازجماعت در دو مسجد مخيّر باشیم که در یکی روحانی‌ سیّد نماز اقامه می‌کند و در دیگری عالم غیرسیّد، در این‌صورت انتخاب کدام نماز جماعت افضل است؟

    علم مقدّم بر هر چیزی است.

     

    سؤال 1449. اگر یک مأموم در نماز جماعت، یک یا دو رکعت دیرتر از بقيّه به امام جماعت اقتدا کرده باشد و پس از پایان نماز جماعت نماز او ادامه پیدا کند، در این صورت می‌شود شخص دیگری به او اقتدا نمايد؟

    جایز است.

     

    سؤال 1450. اگر مسجدی امام جماعت نداشته باشد، می‌توانند شخص غیر روحانی ولی حائز شرایط امامت جماعت را به عنوان امام جماعت منصوب کنند؟ اگر آن شخص طلبۀ‌ غیر ملبّس باشد، مسئله چه حکمی دارد؟

    به عنوان امام جماعت راتب جایز نیست.

     

    سؤال 1451. اقامۀ‌ نماز جماعت‌ در منزلي‌ كه‌ نزديك‌ مسجد است‌ و در آن‌ مسجد نيز نماز اقامه‌ مي‌شود، چه‌ حکمي‌ دارد؟

    اگر وهن‌ آن‌ جماعت‌ باشد، جايز نيست‌.

     

    سؤال 1452. اگر در آخر یک رکعت نماز جماعت به امام اقتدا کنیم، ولی قبل از اینکه به رکوع برویم، امام جماعت از رکوع خارج شود، در این صورت چه وظیفه‌ای داریم؟

    اگر مأموم به رکوع رفته است، نماز او فرادای قهری می‌شود و برای او یک رکعت محسوب می‌شود، ولی اگر به رکوع نرفته است، نماز او فرادا می‌شود، ولی برای او یک‌رکعت محسوب نمی‌شود و در هر دو صورت، می‌تواند نماز را بشکند و در رکعت بعدی اقتدا کند.

    سؤال 1453. اگر نماز جماعتی در جايی برپا شود و یکی از مأمومین به هر دلیلی نخواهد یا نتواند به آن امام اقتدا نماید و از سويی به جهت حفظ وحدت و رعایت حرمت امام و نماز جماعت نخواهد دیگران هم این موضوع را بفهمند، در این صورت می‌تواند تظاهر به اقتدا کند ولی نیّت فرادا کرده و حمد و سوره را آهسته بخواند؟

    بهتر آن است که این نماز را به جماعت بخواند و بعداً اعاده کند.

     

    سؤال 1454. آیا در غیر ایّام حج و در شرایط معمولی، شیعیان می‌توانند به امام جماعت اهل‌سنّت اقتداکنند؟

    می‌توانند و اگر موجب اتّحاد شود، بسیار هم ثواب دارد، ولی به هر حال چه در حرمین شريفین باشند و چه در جاهای دیگر، بايد این نماز را اعاده کنند.

     

    سؤال 1455. در رسالۀ‌ توضيح المسائل فرموده‌ايد: «كسى كه در نماز وسواس دارد و فقط در صورتى كه نماز را با جماعت بخواند از وسواس راحت مى‏شود، بايد نماز را با جماعت بخواند.». بايد در اين مسئله، از باب وجوب است، يا احتياط يا استحباب؟

    واجب است.

     

    سؤال 1456. اگر امام جماعت در نمازش خواندن قنوت را فراموش کند و پس از رکوع و پیش از سجده قنوت را بخواند، در این صورت می‌شود در حین قنوت به او اقتدا کنیم و بعد خودمان رکوع را به‌جا بیاوریم و با او به سجده برویم؟

    صحیح نیست.

     

    سؤال 1457. وقتی در رکعت دوّم به نماز جماعت مي‌رسیم آیا بهتر است در اوّلین فرصت اقتدا کنیم یا صبر کنیم تا حمد و سوره تمام شود و هنگام قنوت اقتدا کنیم؟

    هرچه زودتر بهتر است اقتدا کنید.      

     

    سؤال 1458. وقتی در رکعت سوّم یا چهارم به نمازجماعت مي‌رسیم، اگر خواستیم حین رکعت اقتداء کنیم، خواندن یک حمد الزامی است یا سوره هم باید خواند شود؟

    باید حمد و سوره بخواند و اگر به رکوع نرسید، اشکال ندارد.

     

    سؤال 1459. اگر در نماز جماعت، زن‌ها جلوی مردها قرار بگیرند، نماز آن‌ها چه حکمی دارد؟

    نماز همه صحیح است، ولی بسیار بجا است که زن‌ها عقب‌تر باشند یا با وجود يک پرده کنار هم بايستند. ولی اگر در جایی بخواهند خود درآوری باشد، بدعت و حرام است.

     

    سؤال 1460. اگر افرادی (زن یا مرد) بخواهند در طبقۀ‌ دوّم یا بالکن مسجد به جماعت اقتدا کنند، چنانچه افراد طبقه پایین را با فاصله ببینند، کافی است یا حتماً باید صف طبقۀ‌ پایین تا زیر مکانی که آن‌ها ایستاده‌اند، متّصل شده باشد؟

    مناط در اتّصال، دیدن نیست، بلکه اتّصال عرفی ملاک است، ببینند یا نه.

     

    سؤال 1461. عدّه‌اي از زنان و مردان در طبقۀ‌ دوّم به جماعت اقتدا مي‌کنند، اطراف طبقۀ‌ دوّم، ديوار يک متري و نرده‌هايي روي آن قرار دارد. آيا نماز در طبقۀ‌ دوّم صحيح است؟

    اگر صدق مجلس واحد کند، صحیح است.

     

    سؤال 1462. در يک مسجد سطح صفوف کساني که داخل شبستان مسجد هستند، نيم‌متر بالاتر از صفوف داخل حياط است؛ آيا صفوف داخل حياط به اين صورت اتّصال دارند؟

    اتّصال دارند.

     

    سؤال 1463. در موارد زير، آيا نماز جماعت زنان صحيح است:

    الف) اگر پرده‌اي که بين صفوف زنان و مردان در نماز جماعت کشيده مي‌شود، تا سقف باشد.

    ب) چنانچه در مسجدي به‌جاي پرده، ديوار مثلاً دومتري که فقط بالاي آن باز است، بين قسمت مردانه و زنانه وجود داشته باشد.

    ج) بين صفوف زنان و مردان ديواري وجود داشته باشد که آن‌ها را کاملاً از هم جدا مي‌کند و تا جلوتر از امام جماعت کشيده شده است و از آنجا، دو قسمت مردانه و زنانه به هم متّصل مي‌شود.

    در کليۀ موارد، اگر يک جلسه محسوب شود، صحیح است.

     

    سؤال 1464. آیا قرارگرفتن چند نفر نابالغ در صف نماز جماعت و پهلوی هم، اتّصال صف را به هم می‌زند و باید آن‌ها را از هم جدا کرد؟

    اگر نماز صحیح می‌خوانند، به واسطۀ‌ آن‌ها اتّصال برقرار می‌شود.

     

    سؤال 1465. آیا در نماز می‌شود به کسی که صورت خود را با تیغ یا با ماشین از ته اصلاح می‌کند، اقتدا کرد؟

    جایز نیست.

     

    سؤال 1466. آیا می‌شود به امام جماعتی که در قرائت یا ساير اذکار ، وسواس دارد و یک کلمه را مرتّباً تکرار می‌کند، اقتدا نمود؟

    اگر از حدِّ متعارف بالاتر رود، کار او حرام است و اقتدا به او جایز نیست.

     

    سؤال 1467. اگر امام جماعت در وسط نماز بفهمد نمازش باطل است، چه وظيفه‌اي دارد؟

    باید رها کند و به مأمومین بگوید، ولی اگر مفسده‌ای باشد، لازم نیست بگوید؛ او صورت نماز را بخواند و نماز مأمومین فراداي قهري مي‌شود و صحیح است.

    سؤال 1468. اگر در نماز جماعت، امام در حین خواندن حمد و سوره يا ذکر ديگري، کلمه‌ای را ندانسته اشتباه بخواند، یا آیه‌ای را جا بیندازد و مأموم متوجّه شود، چه وظیفه‌ای دارد؟

    وظیفه‌ای ندارد و نماز او صحیح است؛ بلکه اگر نماز امام، به عقیدۀ‌ خودش صحیح است، ولی به نظر مأموم صحیح نیست، نماز مأموم بلکه امام نیز صحیح است. اهل تجوید نباید به نزاعی که بین آنان و ائمّۀ جماعات هست، دامن بزنند تا موجب غیبت پشت سر امام جماعت یا موجب ترک جماعت شوند.

     

    سؤال 1469. اگر در نماز جماعت امام در حین خواندن نماز دچار مشکلی شده و مجبور شود محراب را ترک کند، نظیر اینکه خون دماغ شود یا از حال برود، در این صورت مأمومین چه وظیفه‌ای دارند و چگونه باید نماز خود را ادامه دهند؟

    بهترین راه اين است که نماز خود را که فرادای قهری شده است، تمام کنند.

     

    سؤال 1470. اگر امام جماعت بعد از خواندن نماز بفهمد وضو نداشته یا به دلیل دیگری نمازش باطل بوده است، در این صورت چه باید بکند‌؟ آیا لازم است به مأمومین اطّلاع دهد؟

    خود نمازش را اعاده کند و اطّلاع‌دادن لازم نیست.

     

    سؤال 1471. تکبيرة‌الاحرام در نماز جماعت براي امام و مأموم، از نظر جهر و اخفات، بايد چگونه باشد؟

    برای امام، بلند گفتن بهتر است.

     

    سؤال 1472. شخصي وقتي به جماعت مي‌رسد که امام جماعت در تشهّد آخر نماز است؛ اگر مأموم اقتدا کند و بنشيند، نشستن او بايد در حال تجافي باشد يا معمولي؟

    فرقی نمی‌کند، ولي تجافی بهتر است.

     

    سؤال 1473. شخصي در نماز جماعت پس از تکبيرة‌الاحرام، به خيال اينکه تکبير بعد از حمد و سوره است، اشتباهاً به رکوع رفته است. تکليف او چيست؟

    نماز او صحیح است و مطابق جماعت عمل کند.

     

    سؤال 1474. امام جماعت در رکعت سوّم نماز است و شخصي اقتدا مي‌کند و حمد را مي‌خواند. امام زودتر به رکوع و سجود مي‌رود. اگر شخص به سجدۀ‌ امام جماعت نرسد و امام جماعت از سجده برخيزد، آيا نماز جماعت مأموم صحيح است؟

    صحیح است.

     

    سؤال 1475. اگر در رکوع امام اقتدا کردیم و هم‌زمان تا خم شدن ما امام از رکوع برخاست، نماز چه حکمی دارد و چه وظیفه‌ای داریم؟

    نماز جماعت صحیح نیست و بهترین راه این است که نماز را رها کنید و به رکعت بعد اقتداء کنید.

     

    سؤال 1476. کسي که دير به جماعت رسيده است، از وقتي نماز جماعت تمام مي‌شود و نماز خود را مي‌‌خواند، آيا حتماً بايد نيّت فرادا کند يا نيّت فرادا امري قهري است؟

    نيّت فرادا لازم نیست.

     

    سؤال 1477. در نماز جماعت که امام در رکوع است و خوف نرسیدن به نماز را داریم، پس از تکبیر چقدر باید صبر کنیم و به رکوع برویم؟

    صبر لازم نیست.

     

    سؤال 1478. کسي که در رکعت سوّم و چهارم نماز عشاء اقتدا مي‌کند، بايد حمد و سورۀ‌ خود را بلند بخواند يا آهسته؟

    باید آهسته بخواند.

     

    سؤال 1479. پس از نماز جماعت آيۀ‌ «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ...» خوانده مي‌شود. کسي که دير به جماعت رسيده و در حال نماز است، با شنيدن اين آيه، آيا مي‌تواند صلوات بفرستند و سپس نماز خود را ادامه دهد؟

    جایز است.

     

    سؤال 1480. اگر مأموم موقعي برسد که امام جماعت در رکوع است و نداند امام در کدام رکعت است، آيا مي‌تواند اقتدا کند؟

    می‌تواند.

     

    سؤال 1481. منزل ما در محله‌اي قرار دارد که چند مسجد اطراف آن است و در همۀ‌ آن‌ها نماز جماعت برپا مي‌شود. به کدام جماعت برويم افضل است؟

    به همۀ‌ آن مساجد، مخصوصاً مسجدي که امام جماعت آن اتقی و افقه است، بروید.

     

    سؤال 1482. شخصي وقتي دير به نماز مي‌رسيده است و پس از اتمام نماز جماعت نماز خود را ادامه مي‌داده، تصوّر مي‌کرده است که هنوز نماز او جماعت است و با اين نيّت نماز خوانده است. تکليف نمازهاي گذشتۀ‌ او چيست؟

    صحیح است.

     

    سؤال 1483. شخصي وقتي وارد جماعت شده است، امام را در حال تشهّد ديده است. به گمان اينکه امام در تشهّد آخر نماز است، براي درک فضيلت جماعت، اقتدا کرده و نشسته است. ولي پس از تشهّد متوجّه مي‌شود که امام در رکعت دوّم بوده و امام براي رکعات بعد بلند مي‌شود، وظيفۀ‌ مأموم چيست؟

    نماز او صحیح است.

     

    سؤال 1484. دو نفر به رکعت چهارم نماز جماعت رسیده و به امام جماعت اقتداء کرده‌اند. پس از تشهّد و سلام آخر امام، بلند شده‌اند و یکی ادامۀ‌ همان نماز را به دوست همراه خود اقتدا کرده است، آیا این کار صحیح است؟

    صحیح نیست.

     

    سؤال 1485. اينجانب در نماز جماعت شر کت کردم و جايي قرار گرفتم که محلّ اتّصال برخي صفوف بود. ولي در حين نماز متوجّه شدم که وضو ندارم يا بدن و لباسم نجس است و به خاطر شرم و حيا، نمي‌توانستم از جماعت خارج شوم. نماز کساني که به‌واسطۀ‌ من به امام جماعت متّصل مي‌شده‌اند، چگونه است؟ وظيفۀ‌ من پس از نماز آيا اطّلاع دادن به آن‌ها هست يا خير؟

    نماز آن‌ها صحیح است و شما هم وظیفه‌ ندارید که اطّلاع بدهید.

     

    سؤال 1486. نظر جنابعالي در مورد برگزاري نماز جماعت در حسينيه‌ها، با توجّه به بودن مسجد در نزديکي آن، چيست؟

    ثواب نماز جماعت در مسجد، خیلی بيشتر و بهتر است.

     

    سؤال 1487. جماعت در غير مسجد اولويّت دارد يا فرادا در مسجد؟

    جماعت افضل است.

     

    سؤال 1488. آيا مأموم مي‌تواند وقتي که امام جماعت در حال رفتن به رکوع است و هنوز به رکوع نرسيده، به ایشان اقتدا کند؟

    در رکعت اوّل و دوّم می‌تواند، ولی در رکعت سوّم و چهارم نمی‌تواند و باید صبر کند تا امام به رکوع برسد.

     

    سؤال 1489. اگر مأموم در جماعت، جلسۀ‌ استراحت بعد از سجده را فراموش کند، آيا برگشتن و انجام آن واجب است؟

    لازم نیست.

     

    سؤال 1490. اگر شخصي نماز خود را فرادا بخواند و پس از آن متوجّه شود که نماز جماعت برپا مي‌شود، آيا مي‌تواند نماز خود را دوباره به جماعت بخواند؟

    می‌تواند.

     

    سؤال 1491. آيا گفتن «الحمد لله رب العالمين» پس از قرائت سورۀ‌ حمد، براي امام جماعت نيز مانند مأموم مستحب است؟

    مستحب نیست.

     

    سؤال 1492. امام جماعت مسجد ما پيرمردي است که کمر او خميدگي دارد؛ ولي براي رکوع مقدار بيشتري خم مي‌شود. آيا مي‌توان به او اقتدا کرد؟

    جایز است.

     

    سؤال 1493. گاهي از اوقات در نماز جماعت که مي‌ايستيم، ‌بين ما و امام چند صف يا چند نفر(مثلاً پنج نفر) فاصله است، آيا پس از امام مي‌توانيم براي درک فضيلت فوراً تکبير بگوييم يا بايد صبر کنيم تا صف‌هاي جلو يا افراد متّصل تکبير بگويند؟

    اگر آن‌ها در حال نماز و تکبیر باشند، اشکال ندارد.

     

    سؤال 1494. اگر در حين نماز جماعت به علّتي حائلي بين مأمومين قرار گيرد، نماز کساني که پشت پرده قرار مي‌گيرند، چه حکمي دارد؟

    باید قصد فرادا کنند، ولی اگر قصد فرادا نکردند، نماز صحیح است، البته فرادای قهری می‌شود که بايد به صورت فرادا نماز خود را ادامه دهند.

     

    سؤال 1495. رعايت‌کردن حال ضعيف‌ترين مأمومين در نماز توسّط امام‌جماعت، به چه معناست؟

    باید خیلی طول ندهد.

     

    سؤال 1496. آيا مأموم مي‌تواند در بين نماز به صف جلو يا عقب برود؟

    اگر فاصله خیلی کم باشد، می‌تواند.

     

    سؤال 1497. شنيده‌ام که وقتي مأموم به مسجد مي‌رود و امام را در رکوع مي‌بيند، اگر احتمال دهد تا به صفوف برسد، ‌امام سر از رکوع بر مي‌دارد، مي‌تواند در مسجد و دورتر از صفوف، جايي که اتّصال نيست اقتدا کند و به رکوع برود و بعد از رکوع، با حرکتي که صورت نماز به هم نخورد و از قبله انحراف نداشته باشد، خود را به محلّ اتّصال صفوف برساند؛ آيا اين مطلب صحيح است؟

    این کار را نکنند.

     

    سؤال 1498. در مسجد ما که نماز جماعت برگزار مي‌گردد، ديواري در وسط آن قرار دارد؛ آيا زنان مي‌توانند آن طرف ديوار قرار گيرند و نماز خود را به جماعت بخوانند؟

    نمی‌توانند.

     

    سؤال 1499. بعضی اوقات در نماز جماعت وقتی اقتداء کنیم، صف‌های جلويی خالی می‌شود و ناگهان مي‌بینیم افراد به جلو رفته و چند صف با ما فاصله دارند. در این صورت چه وظیفه‌ای داریم؟

    نماز صحیح است، ولی فرادا می‌شود.

     

    سؤال 1500. اگر مأموم اشتباهاً تکبيرة‌الاحرام را زودتر از امام بگويد، چه وظيفه‌اي دارد؟

    نماز او باطل است، ولی اگر سهواً باشد، نماز او فرادا می‌شود.

     

    سؤال 1501. شخصي وقتي به نماز جماعت رسيده، امام يکي از نمازها را خوانده است. او مشغول خواندن نماز اوّل به صورت فرادا مي‌شود که نماز جماعت دوّم برپا مي‌گردد. براي رسيدن به رکعت اوّل جماعت، آيا در حين نماز مي‌تواند نماز خود را بشکند؟ يا مي‌تواند به نافله يا قضاي نمازي مانند قضاي نماز صبح، عدول کند؟

    اگر نماز را بشکند، اشکال ندارد.

     

    سؤال 1502. فردی در نماز عشاء به رکعت چهارم نماز جماعت رسیده و اقتداء نموده است، وقتی برای رکعت دوّم بلند می‌شود و شروع به قرائت می‌نماید، امام جماعت در حال تشهّد است، بنابراین حمد را آهسته می‌خواند، قبل از اتمام سورۀ‌ حمد، نماز جماعت تمام می‌شود، آیا در ادامۀ‌ قرائت، بايد حمد را آهسته بخواند یا بلند؟

    در فرض مذکور، از اوّل باید حمد و سوره را بلند بخواند.

     

    سؤال 1503. آيا نماز طواف واجب را مي‌توان به جماعت خواند؟

    جایز است، بلکه مستحب است.

     

    سؤال 1504. در برخي از روزهاي تعطيل که خانواده دور هم جمع هستند، همۀ‌ ما به پدرمان اقتدا مي‌کنيم و کلاً يک صف تشکيل مي‌شود که مادر و خواهر و برادرم در کنار هم مي‌ايستيم. آيا اين نماز جماعت صحيح است؟

    صحیح است.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی(16) – کوچۀ مدرسۀ قدسیه – پلاک(22) - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365