جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    فصل سى و چهارم: نامه اعمال

    يكى از مسائل قطعى در بحث معاد «نامه عمل» است. آيات فراوانى بر اين مطلب دلالت دارد، كه در اين آيات، سه گونه «نامه عمل» در روز رستاخيز، ترسيم و تصوير شده است:

    1) «پرونده عمر»،كه بهشتيان، آن را به دست راست و اهل جهنّم، آن را به دست چپ خواهند گرفت:

    »فَاَمَّا مَنْ اُوتِىَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ فَيَقُولُ هاؤُمُ اقْرَؤُا كِتابِيَه .... فَهُوَ .... فى جَنَّةٍ عالِيَةٍ .... وَ اَمَّا مَنْ اُوتِىَ كِتابَهُ بِشِمْالِهِ فَيَقُولُ يا لَيْتَنى لَمْ اُوتَ كِتابِيَه .... خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ثُمَّ الْجَحيمَ صَلُّوهُ.» [1]

    »پس كسى كه نامه اعمالش را به دست راستش مى‏‌دهند (با شور و شعف) فرياد مى‌‏زند نامه اعمال مرا بگيريد و بخوانيد.... او.... در بهشتى برين است.... و امّا كسى كه نامه اعمالش را به دست چپش بدهند مى‌‏گويد اى كاش هرگز نامه اعمالم را دريافت نكرده بودم.... او را بگيريد و در بند و زنجيرش كنيد سپس او را در دوزخ بيفكنيد.»

     اين نامه عمل، در حقيقت كتابى است مشتمل بر آنچه كه ملائكه رقيب و عتيد [در مورد ملائكه «رقيب و عتيد» در فصل سى و دوّم، توضيح داده شد.] از اعمال انسان برداشت كرده و نوشته‌‏اند.

    2) «حضور همه اعمال بد و خوب» و در حقيقت تجسّم همه اعمال ريز و درشت و شايست و ناشايست انسان بگونه‌‏اى كه وى همه آنچه را در اين دنيا انجام داده است، در آن سرا حاضر مى‏‌يابد.

    »وَ وُضِعَ الْكِتابُ فَتَرَى الُْمجْرِمينَ مُشْفِقينَ مِمَّا فيهِ وَ يَقُولُونَ يا وَيْلَتَنا ما لِهذَا اْلكِتابِ لا يُغادِرُ صَغيرةً وَ لا كَبيرَةً اِلّا اَحْصيها وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً.» [2]

    »و نامه اعمال گذارده مى‌‏شود پس گناهكاران را مى‌‏بينى كه از آنچه در آن است ترسان و هراسانند و مى‌‏گويند واى بر ما اين چه كتابى است كه هيچ عمل كوچك و بزرگى را فرو نگذاشته مگر اينكه آن را به شمار آورده است، و آنچه را انجام داده‏اند حاضر مى‌‏بيند.»

     اين ترسيم و تصوير از نامه عمل، آن است كه در روز قيامت، اعمال نيك و بد آدميان، به صورتى متناسب با قيامت درآمده و آن صورت، در خارج و نزد صاحب آن مجسّم و ظاهر مى‏‌شود و در حقيقت، عمل بگونه‌‏اى ظهور پيدا مى‌‏كند كه داراى حيات و شعور است. و اين همان نوع دوّم از «تجسّم عمل» است كه در فصل گذشته، گفته شد.

     3) «ظهور و بروز هويّات» و صفحه نفس انسان كه بالاتر، بهتر، ظاهرتر و گوياتر از هر نامه‌‏اى است:

    »وَ كُلَّ اِنْسانٍ اَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فى عُنُقِهِ وَ نُخْرِجُ لَهُ يَومَ الْقِيامَةِ كِتاباً يَلْقاهُ مَنْشُوراً اِقْرَءْ كِتابَكَ كَفى بِنَفْسِكَ الْيَومَ عَلَيْكَ حَسيباً.» [3]

    »و هر انسانى، اعمالش را به گردنش آويخته‌‏ايم و روز قيامت كتابى براى او بيرون بياوريم كه آن را در برابر خود گشوده مى‌‏بيند، (به او مى‌‏گوييم) كتابت را بخوان، كافى است كه امروز، خود حسابگر خويش باشى.»

     اين تصوير از نامه عمل، در حقيقت آن است كه هويّت هر شخصى - كه در اثر انجام اعمال صالح و غير صالح - براى او پديد آمده است، در روز رستاخيز، بروز و ظهور كرده و او را به همان شكل و گونه‌‏اى در مى‌‏آورد كه نتيجه اعمالش اقتضاء مى‏‌كند و به اين ترتيب او خودش از اين هويّت پديد آمده مى‏‌تواند حسابگر خويش ‏باشد.

    ===========================

    پی‌نوشت‌ها:

    [1] حاقّه، 19تا31.

    [2] کهف، 49.

    [3] اسراء 31.

    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365