احکام غسل مسّ ميّت
مسأله: اگر کسي بدن مردهاي که سرد شده و هنوز غسلش ندادهاند، لمس کند- يعني جايي از بدن خود را به جائي از بدن ميّت برساند- بايد غسل مسّ ميّت کند.
مسأله: اگر زن بچّه مرده به دنيا بياورد، علاوه بر غسل نفاس، غسل مسّ ميّت هم بر او واجب ميشود. ولي ميتواند با دو نيت يک غسل به جا آورد. همچنين اگر بچه از مادر مرده به دنيا بيايد، بعد از بلوغ بايد غسل کند.
مسأله: اگرکسي از روي لباس يا با دستکش، مرده را لمس کند غسل بر او واجب نيست. بنابراين کساني که ميّت را با دستکش تشريح مي کنند لازم نيست غسل کنند.
مسأله: اگر از بدن زنده چيزي که داراي استخوان است جدا شود و آنرا خودش يا کس ديگري لمس کند، غسل دارد. ولي مسّ اجزاي بدون استخوان جدا شده از بدن زنده، غسل ندارد.
مسأله: غسل مسّ ميّت مثل همه غسلها است و ميشود با آن نماز خواند.
مسأله: کسي که غسل مسّ ميّت بر عهده دارد، براي خواندن نماز-واجب و مستحبّ- بايد غسل کند. ولي روزه و ساير اعمال عبادي واجب و مستحب را ميتواند بدون غسل به جا آورد.
احکام محتضر
مسأله: اگر کسي-زن و مرد و بزرگ وکوچک- محتضر(در حال جان دادن) باشد، بر ديگران واجب است در صورت امکان او را طوري بخوابانند که صورتش به سمت آسمان وکف پاهايش به سمت قبله باشد.
مسأله: مستحب است محتضر را وادار کنند که شهادت به توحيد و نبوّت و امامت و معاد بدهد و وادارند توبه کند و قرآن بخواند و به ياد خدا باشد و از حرفهاي بي معني خودداري کند.
احکام بعدازمرگ
مسأله: مستحب است دهان و چشمهاي ميّت را ببندند و پاها و دستهاي او را دراز کنند و پارچهاي روي آن بکشند و هرکسي که ميتواند در تشييع جنازه او شرکت کند و ديگران را نيز خبر کند.
مسأله: غسل و کفن و دفن مسلمان بر همه واجب است و تا وقتي انجام نشود، وجوب آن از کسي ساقط نمي شود.