جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    پیام به پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی«سلام‌الله‌علیه» - 22/6/1396

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

    «السَّلَامُ‏ عَلَيْكَ‏ يَا ثَارَ اللَّهِ‏ وَ ابْنَ ثَارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ»

    پیام به پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی«سلام‌الله‌علیه»خداوند بزرگ را سپاس گزاریم که در آستانه محرّم حسینی، شهر عاشورایی اصفهان، دیار شهیدان سرافراز و پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی، مفتخر به میزبانی پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی گردیده است و طنین بلند آغاز دوباره عزاداری‌های سید و سالار آزادگان و شهیدان«علیه افضل الصلوات و التّحیّات» از این شهر حسینی در انداخته می‌شود‌ و به امید خداوند و با الطاف آن امام همام، این برنام شکوهمند در این شهر و دیار، با شکوه و ظرفیّت متمایز، برگزار خواهد شد.

    این اجلاسِ مردمی که سنّتی حسنه به منظور تکریم از خادمان فرهنگ والای عاشورا و تمجید از اهتمام و مساعی آنان در زنده نگاه داشتن نام و یاد و پیام نهضت حسینی است، فرصتی مغتنم و ظرفیّتی مناسب برای تجلّی جامعیّت و فراگیر بودن گفتمان حسینی است و از همین روست که در میان میهمانان ارجمند داخلی و خارجی این اجلاس، علاوه بر شخصيّت هاى محترمى از برادران اهل‌سنّت، چهرهاى مبرّزى ازسایر ادیان توحیدی و ابراهیمی نیز، حضور دارند، چرا که حسین‌بن‌علی«سلام‌الله‌علیه» وارث آدم و وارث نوح و وارث ابراهیم و وارث موسی و وارث عیسی و وارث محمد «صلی‌الله علیهم اجمعین» و وارث همۀ فضیلت‌ها و پاکی‌ها و خوبی‌های پیامبران الهی است. آری حسین، نه فقط متعلّق به شیعیان و نه تنها متعلّق به اسلام و مسلمانان، که متعلّق به همۀ آزادگان و آزادی‌خواهان جهان است و گفتمان حسینی، که ریشه در فطرت سلیم و الهی آدمیان دارد، گفتمانی همگانی و بین‌الادیانی است و همۀ حق‌طلبان و عدالت‌دوستان، اوج آرمان‌های تکامل‌خواهانۀ خود را در این گفتمان بین‌المللی، متجلّی می‌بینند و از مرام و قیام و پیام آن پیشوای آزادی و آزادگی، همواره، درس حریّت و صداقت و مجاهدت می‌گیرند.

    اینک و در این مجال مغتنم، ذکر نکاتی چند را به حضور شما عاشقان و شیفتگان حسینی‌، لازم می‌شمارم:

    نکتۀ نخست: تأکید بر اهمیّت رسالت والا و خطیری است که بر عهدۀ شما خدمتگزاران آستان عظیم حسینی، قرار گرفته است. مجموعۀ اقدامات متنوّعی که در جریان عزاداری سالار شهیدان«سلام‌الله‌علیه» صورت می‌پذیرد از وعظ و خطابه گرفته تا مدح و مرثیه‌سرایی و ساير بخش‌ها و ابعاد آن، همه و همه به منظور تحکیم و تثبیت پیام‌های نهضت عاشورا و انتقال آن تعالیم حیات‌بخش و انسان‌ساز و جامعه‌پرداز به نسل‌ها و ادوار بعدی است و از آنجا كه جريان عزاداری حسین‌بن‌علی، به مثابۀ يك رسانه پر نفوذ، تأثيرات گسترده و عميقى را بر ذهن و ضمير و شخصيت مخاطبان خود مى‌گذارد، بنابراين باید از این جایگاه رسانه‌ای برتر، بهترین بهره‌برداری به منظور ایفاء این رسالتِ بزرگ، صورت پذیرد تا همان‌گونه که قیام و نهضت اباعبدالله‌الحسین«ارواحنا فداه» و ریخته شدن خون مطهّر او، به تعبیر بلند امام صادق«سلام‌الله‌علیه» در زیارت اربعین، با هدفِ نجات و رهایی انسان از قید و بند جهالت و سرگردانی گمراهی و ضلالت بود، استمرار آن نهضت جاویدان از طریق جریان عزاداری‌ها نیز باهمین هدف آگاهی‌بخشی و تعمیق بصیرت و معرفت انسانی باشد: «لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَة».

    نکتۀ دوم: ضرورت توجّه به وزانت قالب‌های انتقال این پیام بلند خصوصاً قالب‌های زبانی است. سخن فاخر و پر مغز، شعر ناب و جذّاب و تحریک‌کنندۀ شعور و فکر، مراثی و مدایح پر معنا و پرهیز از نثر و شعر بی‌محتوا و سست و بی‌پایه، باید همواره دغدغۀ خاطر همۀ نقش آفرینان در عزاداری‌ها و هیآت و مساجد و حسینیّه‌ها باشد.

    نکتۀ سوم: تأکید بر حفظ اتّحاد و وحدت کلمه در جریان عزاداری‌ها خصوصاً در منابر و در مداحی‌هاست. کوبیدن بر طبل اختلافات مذهبی و تفرقه‌افکنی و تحریک حساسیّت‌های فرقه‌ای، طایفه‌ای و گروهی، نه در شأن مجالس عزاداری امام حسین«سلام‌الله‌علیه» است و نه مورد رضایت آن امام عالی‌مقام است و نه با فلسفۀ قيام و نهضت عاشورا سازگار است.

    نکتۀ چهارم: لزوم مقابله با بدعت‌ها و خرافات و آسیب‌زدایی از عزاداری‌ها و مداحی‌ها است، که هم موجب بدآموزی برای مخاطبان خصوصاً نسل جوان است و هم چهرۀ تابناک دین و آیین را در نظر ناظران، مشوّه جلوه می‌دهد.

    و بالاخره نکتۀ پنجم: ضرورت توجّه و تکیه بر ظرفیّت گسترده و عظیم دستگاه حسینی برای گستراندن و نهادینه ساختن اخلاق و معنویّت در جامعه اسلامی و انسانی است. سالار شهیدان مظهر ادب و اخلاق و حکمت بود و نباید هيچ‌گاه در تریبون و نهادِ عزاداری او، کمترین امر خلاف ادب و اخلاق راه پیدا کند.

    اگر این نکات پنج‌گانه، پیوسته در مدّ نظر و عمل خادمان و مادحان حسینی باشد، بی‌شک توفیق آنان در اقامۀ عزای حسینی تضمین و تأمين خواهد شد.

    امید است خداوند سبحان به همۀ شما خدمتگزاران و دلدادگان حسینی، توفیق روزافزون در شناخت وظایف و رسالت‌های خود و عمل به آن مسئولیت‌ها عنایت فرماید و قلب مطهّر اباعبدالله‌الحسین را از همۀ شما راضی و مسرور گرداند.

    لازم می‌دانم از همۀ مسئولان و متصدّیان برگزاری این اجلاس که با اهتمام خود زمینۀ تشکیل این همایش شکوهمند را فراهم آورده‌اند، و نيز ميهمانان محترم داخلى و خارجى، و هیأت‌هاى مذهبى صمیمانه تقدیر و تشکّر نمایم. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.

    حسین‌المظاهری

    22 / ذی‌الحجة‌الحرام / 1438

    22 / شهریور / 1396

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365