اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم رب
اشرح لي صدري و يسر لي امري واحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي.
بحث ديروز راجع به اهدنا الصراط المستقيم بود و گفتم اين
هدايت در اينجا. هدايت عنائيه است و گفتم پروردگار عالم سه تا هدايت دارد.
يك هدايت مربوط به همه موجودات است هر موجودي را كه پروردگار عالم خلق
كرده است نحوه ادامه حياتش را هم به او داده است. «ربِّنا الذي اَعطي كلِّ
شيء خلَقَه ثّم هدي»، خدا خلق كرده است همه موجودات و نحوه هدايتش را هم
به او داده است. اين هدايت گفتم مال همه موجودات است. از عالم مجردات،
عالم ماده، عالم جماد، عالم نبات، عالم حيوان و عالم انسان. يك هدايت
ديگر خدا دارد، آن هدايت مختص به انسانها است. آن هم براي همه انسانها.
صد وبيست و چهار هزار پيغمبر آمده براي همان هدايت، به آن ميگويند هدايت
تشريعي آمده راه را نشان بدهد و ما خودمان در آن راه بيفتيم و به مقصود
برسيم كه انا هديناه السبيل امّا شاكراً و امّا كفوراً. اين هم هدايت دوم
براي همه انسانها. هدايت سوم مختص به بعضي انسانها. آن كساني كه اسلام
دارند ولايت دارند. در راه هستند. به جاهايي رسيدندكه دست عنايت خدا روي
سر اينهاست. اينها را پروردگار عالم به مقصود ميرساند به مطلوب ميرساند لا
اقل تا اين اندازه كه عاقبتشان را به خير ميكند تا اين اندازه كه آنها
را به بهشت ميرساند و اگرهم راستي اهل كار باشند اگر خودشان را مورد عنايت
خدا قرار بدهند، آنها را ميرساند به مقام عند اللهي، ميرساند به آنجا كه به
غير خدا كسي نداند، به غير خدا كسي نبيند به اين ميگويند هدايت عنائيه.
اين مختص به بعضي بنده هاست، بندههاي خالص، بندههاي در راه. اين
اهدنا الصراط المستقيم را گفتم كه مفسرين گفتند كه مراد هدايت تشريعي است.
قسم دوم: به خودشان اشكال كردند كه اگر قسم دوم باشد كه ما داريم ما هم
مسلمانيم هم شيعه، خوب! ديگر وقتي داريم در نماز براي چه ميخواهيم؟
اهدنا اصراط المستقيم ديگر براي چه؟ لذا جواب دادند كه معنايش اين است كه
خدايا ما را ثابت قدم بدار خدايا عاقبت مان را به خير كن جوري نشود يك وقت
اين ولايت را از دست بدهيم. لذا اهدنا الصراط السمتقيم يعني خدايا ادامه
بده كار را، ما بتوانيم ولايت را ببريم تا آخر. ديروز عرض كردم اين معنايي
كه من ميكنم بهتر از آن معنا است و آن معنا اين است كه هدايت سوم يعني
خدايا دست عنايت تو هميشه روي سر من باشد. اهدنا الصراط المستقيم يعني
خدايا من در راه هستم اين راه راهنما ميخواهد. خدايا من در راه هستم.
خدايا اين راه تو را ميخواهد راه باريك است، راه سخت است. خدايا اين راه
مستقيم كه بالاخره منتهي به تو ميشود، آن آن تو را ميطلبد. خدايا آن به
آن مرا ياري كن كه اين راهي كه ما داريم ميرويم يعني راه به سوي خدا
كه به آن ميگوييم راه ولايت. در روايات دارد، اهدنا الصراط المستقيم
صراط علي، لذا بعضي از اخباريها خيال كردند كه يك علي در تقدير است لذا
در نمازشان ميخوانند اهدنا الصراط علي مستقيم. نه خود اين صراط المستقيم
يعني ولايت و اين ولايت معلوم است مراتب دارد. لذا مراتب دارد به اين
معنا كه الان يك درجه ولايت داريم ميگوييم خدايا دو درجه بده، سه درجه
بده. خدايا حد و يقف ندارد ما همينطور حركت در حركت هستيم. خدايا راهنما ميخواهيم.
راهنماي اين حركت ما تو آن هم راهنماي اين كه دست ما را بگيري.
اهدناالصراط المستقيم. يعني خدايا در اين راه دست ما را بگير. مورد عنايت
خودت قرار بده. ما هميشه مورد عنايت تو باشيم. اين راجع به اهدنا، راجع
به صراط المستقيم هم گفتم يعني اسلام كه بهترين اديان است، جامعترين
اديان است. هرچه پيامبران آوردند اين اسلام دارد هر چه ديگران گفتند اين
اسلام دارد اين اسلام مثل الله است همينطور كه الله مستجمع جميع صفات
كمالات است. اسلام مستجمع جميع صفات كمالات است و در قرآن زياد آمده كه
صراط المستقيم گفته شده و از او اراده شده اسلام در سوره انعام وقتي كه
اسلام را پيغمبر معرفي ميكند در آخر كار ميفرمايد ان هذا صراطي مستقيماً
فاتبعوه، اين راه مستقيم من است اگر شما ميخواهيد به جايي برسيد متابعتش
بكنيد لذا صراط مستقيم يعني اسلام يعني آن ديني آن راهي كه انسان را به
خدا برساند انسان را به مطلوب برساند به مقصود برساندآن ديني آن راهي كه
انسان در اين دنيا يك گمشده دارد و اين نميداند گمشدهاش چيست؟ خيال ميكند
گمشدهاش اين دنيا است. لذا شبانه روز براي اين دنيا ميطلبد اما به جايي
نميرسد دنيا طلبيدم به جايي نرسيدم ولي بعضي از انسانها گمشده را پيدا ميكنند
در همين دنيا گمشده شان كيست؟ خدا. لذا بهترين لذتهايشان در دل شب رابطه
با خداست. بهترين لذتهايشان انفاق در راه خدا. «تتجافي جنوبهم عن المضاجع
يدعون ربهم خوفا و طمعا و مما رزقناهم ينفقون». يك بندههايي هستند لذتشان
اين است در شب پشت پا بزنند به خواب ،به رختخواب، با خدا درد دل كنند و
خدا حكومت بر دل اينها بكند گاهي صفت جمال خدا، گاهي صفت جلال خدا، گاهي
از ابهت خدا گاهي از خشيت خدا به حالي باشند مثل اميرالمؤمنين. گاهي غش
كند، غش يعني مدهوش شود. نه آن غشي كه ما ميكنيم. گاهي مدهوش شود از
جمال خدا گاهي مدهوش شود از جلال و خشيت خدا. خوب اين بالاترين لذت است.
بعد ميفرمايد: بالاترين لذت هم در روز اين است كه به درد مردم برسد،
بالاترين لذت در معنايش هم اين است كه خدمت كند به بندههاي خدا براي
اينكه بندههاي خدا منسوب به خداهستند. همينطور كه خدا را دوست دارد بنده
هايش را دوست دارد و بعد قرآن ميفرمايد: اين هيچ كس نميداند اين چه لذتي
دارد.
«فلا تعلم نفس ما اخفيه لهم من قرة اعين». مگر اينكه آن
هم خودش به اين مقام برسد و الا انسان با اين گفتنها، با شنيدنها بتواند
درك كند كه آن مقام عند اللهي يعني چه؟ آن رابطه با خدا چه لذتي دارد
بايد به او رسيد لذا راه مستقيم انسان را به مطلوب ميرساند لذا مصداق
كاملش ميشود اسلام معنايش اين است خدايا دست عنايت تو دلم ميخواهد روي
سرم باشد كه من به اين اسلام عزيز به اين اسلامي كه عزيزتر از همه چيز
به اين مطلوبي كه تو هستي به اين مقصودي كه تو هستي خدايا من برسم و
اين عنايت تو را ميخواهم كه گفتم معنايش بر ميگردد به اين كه خدايا در
اين راه يك آن مرا به خودم وامگذار (الهي) تو را ميخواهيم. يك آن مرا
به خودم وابگذارد و لا روشن و لا در راه. معلوم است كه تاريك ميشود الان
اين جا روشن است. الان اين لامپها الان نور اينجاست و اما همين نور احتياج
دارد به مبدء، احتياج دارد به منبع برق، آن منبع برق بايد آن به آن به
اين لامپها نور بدهد تا اينجا نوراني بشود ما هم در اين حركتمان آن به آن
بايد دست عنايت خدا روي سرمان باشد و الا تاريك هستيم و الا نابود هستيم
لذا اهدنا الصراط المستقيم يعني خدايا هدايت كن دست عنايتت روي سرمان
باشد در اين راهي كه برايمان تعيين كردي كه به كار ببريم و به مقصود
برسيم به مطلوب برسيم خوب! اين راه، راه انبياست اين راه راه اولياست
اين راه، راه شهداست و اين راه، راه افراد صالح و شايسته است.
صراط الدين انعمت عليهم كه براي فردا. براي جلسه بعدمان
معنايش همين است.
وصلي الله علي محمد و آل محمد.