اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن
الرحيم رب اشرح لي صدري و يسر لي امري واحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي.
بحث امروز راجع به اين جمله الرِّحمن الرِّحيم است اين
الرِّحمن الرِّحيم در بسم الله آمده يعني در سوره حمد و الان دو دفعه آمده
«بسم الله الرِّحمن الرِّحيم، الحمدُ لله ربَّ العالمين، الرِّحمن الرِّحيم».
آن الرّحمن الرحيم اول كه آمد گفتم كه شروع در كار است و معنايش اين
است كه با بسم الله ميگوييم خدايا شروع ميكنم براي عظمت تو، شروع ميكنم
براي تبرك كار من، شروع ميكنم براي اينكه كمك بگيرم از تو و شروع ميكنم
در اين كه كار من با نام تو تمام بشود لذا اين كه حاكي است در الرّحمن
الرّحيم ميآيد يعني خدايا شروع ميكنم با اسم الرحمن و الرحيمت. شروع ميكنم
براي عظمتت، شروع ميكنم براي اينكه كار من مبارك باشد با الرّحمن
الرّحيم و شروع ميكنم با اسم الرحمن الرحيم براي كارهايم. اما الرحمن
الرحيم اينجا براي چيز ديگر آمده و آن اين است كه ميگوييم خدايا حمد مختص
توست چرا حمد مختص توست؟ براي اينكه پروردگار جهاني و چون پروردگار اين
جهاني بايد تو را ستايش كرد. خدايا حمد مختص توست؟ چرا حمد مختص توست براي
اينكه الرحمن الرحيمي كه بعد مالك اليوم الدين دارد، خدايا حمد مختص توست.
چرا مختص توست؟ براي اينكه مالك در روز قيامت، همه كاره در روز قيامت
تويي. لذا الرحمن الرحيم دوم كه بحث امروزمان است آمده براي اينكه علت
باشد براي الحمدلله، حمد مختص ذات خداست. چرا؟ براي اينكه الله مستجمع جيمع
صفات كمالات است. حمد مختص خدااست؟ چرا؟ براي اينكه پروردگار جهان است.
پروردگار همه موجودات است. حمد مختص خداست چرا؟ براي اينكه رحمن و رحيم
است. كلمه رحمن و رحيم را در بسم الله الرحمن الرحيم معني كردم. رحمن و
رحيم هر دو از رحمت گرفته شدند آن عنايت خاصي كه خدا به بنده هايش دارد
با آن بخششي كه ميكند به اين ميگوييم رحمت. خدا رحمت ميفرستد نعمتهايي
كه خدا به ما عنايت كرده است اينها رحمت است بركات خداست.
خدا ميبخشد به ما، اما با رأفت، با مهرباني بعضي ميبخشند
اما نه با رأفت، نه با مهرباني الا پروردگار عالم دو بخشش دارد دو تلطف
دارد يك تلطف عام. «و اسبقَ عَلَيكم نعمه ظاهرة» اين نعمتهايي كه ما
داريم كافر هم دارد، چشم داريم، شعور داريم، عقل داريم و ميتوانيم نفس
بكشيم. آن گلبولهاي سفيد و قرمز برايمان كار ميكند. اين هوا برايمان كار ميكند
و بالاخره اين نعمتها رادارد و قابل شمارش هم نيست. اين رحمن است كه
پروردگارعالم همه موجودات را موجود كرده است با اين الرحمن با تجلي الرحمن
و همه موجودات را تربيت ميكند با همين الرحمن كه به آن ميگويند كُن
رحماني. خوب! اين يك رحمت است كه خدا به بنده هايش دارد اما معلوم است
كه به مومن يك رحمت خاصي دارد يك محبت خاصي دارد. خدا مؤمن را دوست
دارد خوب! وقتي خدا مؤمن را دوست داشت توفيق به او ميدهد كه قرآن اسم
اين را ميگذارد نعمت باطني. خدا ما را دوست دارد ما ايرانيان را خدا دوست
داشته لذا علي را به ايران داده خوب! اين نعمت خيلي بالاست. ما (العياذ
بالله) نعمت اميرالمؤمنين، نعمت اهل بيت را نداشتيم، حالا سني بوديم و
دشمن اهل بيت هم بوديم چه كار ميكرديم. خوب! الان اين صعوديها
وضعهايشان خيلي خوب است از نظر ظاهري، راست است خوب است. آن تمكن مالي
شان، آن پشتوانه دنيا مخصوصاً آمريكا از آنها، آن تمكن قدرتشان و مهمتر از
اينها نعمت باطني، تشرف اينها در مدينه منوره، در مكه، خوب! اينها نعمتها
خيلي بالاست اما خوب! رسيدند به آنجا كه يكي از فرايضشان يكي از
تبليغاتشان اين است كه شيعه را لعنتش كنند. شيعه را مهدور الدم كه همين
چند روزه اينها تا ايام حج تمام ميشود بالاخره نيشها براي شيعه دارند.
مثل عقرب، مثل مار، خوب! چرا؟ براي اينكه اينها دوست اهل بيت هستند شيعه
كه ديگر چيزي ندارد. ميگويد من عشق علي دارم و براي همين لعنتش ميكنند
ديگر. حالا اگر راستي شما حجازي بوديد يا حجاز آمده بود اينجا، اينجا چه كسي
بود؟ بالاخره خدا رحمت كند آبا و اجدادمان را كه اين عُمَر را برد، علي را
آورد خدا رحمتش كند خيلي بايد بهشان دعا كنيد. خدا رحمت كند صفويه را اين
شيعه گري را اينها آوردند و راستي در سرتا سر ايران خيلي بايد دعا كنيد به
صفويه، به علما علامه مجلسي، شيخ بهايي، اينها خيلي كار كردند. خيلي كار
كردند و توانستند اين شيعه گري را در ايران رسوخ بدهند، رسوخ بدهند به اينجا
كه خوب الان يكي از شما تمام دنيا را بهتان بدهند وبگويند دست از علي
بردار دست از امام حسين بردار خوب! حاضر نيستيد ديگر نه! تو را بچه هايت را
در مقابلت ذره ذره كنند خوب! همين خانم، با اين عاطفهاش بچهاش را در
مقابلش ذره ذره كنند بگويند يا بچه ات را ذره ذره ميكنيم يا دست اززهرا
بردار. خوب! بر نميدارد ديگر، اينها را چه كسي آورد؟ پدران ما، اجداد ما
صفويه، مثل محقق دوم، مثل شيخ بهايي، مثل علامه مجلسيها، اينها خيلي
زحمت كشيدند. خيلي! و كارشان هم خيلي مهم بود. خيلي كار مهم بود. و در روز
قيامت اينها پاداش خيلي دارند از اميرالمؤمنين. حالا مردام اينجاست كه رحيم
يعني اينكه خدا شيعه گري را به ما داده است يك عنايت خاصي به مومن
دارد و اين عنايت خاص را ميگوييم نعمت باطني كه قرآن ميگويد «و اسبق
عليكم نعمه ظاهرة و باطنه».
خدا مثل باران بر شما نعمت ميبارد، نعمت ظاهري اين كُن
رحماني است نعمت باطني اين كن رحيمي است. لذا در روز قيامت هم اين است
در روز قيامت هم خدا خيلي رحمن دارد به همه بنده هايش. در روايات ميخوانيم
رحمت صد قسمت است. يك قسمتش را خدا داده به همه بندههايش. 99 تايش را
گذاشته براي روز قيامت براي خودش، خوب! خيلي رحمت است اما مؤمن يك رحمت
خاصي دارد اين رحيميت خداست. مثلاً شماها در روز قيامت زير لواي حمد هستيد.
آنجا كه اميرالمؤمنين يك بيرقي، لب حوض كوثر و شيعيانش آنجا است. خوب! به
دست اميرالمؤمنين از آب كوثر ميخوريد. اين رحمان نيست. اين تلطف خداست
به بندههاي مومنش بهش ميگوييم كُن رحيمي لذا اگررحمان را بخواهيم معني
كنيم و رحيم را.
اينجوري است كه الرِّحمن الرِّحيم خدا رحم ميكند در
دنيا، درآخرت به همه، هر كه قابل رأفت باشد خدا رأفت به او دارد. اما خدا
يك عنايت خاصي به شيعيان علي دارد يك عنايت خاصي به مومن دارد. اين
رحيم است رحمان است براي همه .رحيم است براي مومن براي شما. لذا شما هم
مورد رحمانيت خدا هستيد، هم مورد رحيميت خدا. الحمدلله خيلي بايد شكر كنيم،
نميكنيم. صبح به صبح اين شكر را بكنيد. خدايا الحمدلله من يهودي نيستم،
من مسلمان هستم، خدايا من سني نيستم. من شيعه هستم خدايا من بي نماز
نيستم، من با نماز هستم. خدايا من روحانيت را دوست ميدارم. دشمن روحانيت
نيستم اينها خيلي نعمت بزرگي است خيلي نعمت دارد و اين نعمتها كه كُن
رحيميت خداست انسان بايد شكرش را بكند.
خدايا به حق اين قرآن و عظمتش، خدايا به حق اهل بيت (عليهم
السلام) و آن لطفي كه اينها به ما دارند.
خدايا ما را جامعه ما را نسل جوان ما را در پناه
اميرالمؤمنين علي (عليه السلام) ازهمه آفات و بليات حفظ گردان.(آمين)
وصلي الله علي محمد و آل محمد.